Fluff-principen?
Älskar den här sidan och läser ofta om alla era roliga tårtfyllningar mm. Har ett par frågor om sk "fluff".
Är det alltid efter samma princip; godis smält i grädde, avsvalnat och uppvispat? Kan de flesta godissorter användas, och vilka bör man undvika? Hur är proportionerna oftast?
Tack! :-)
Vilka bra frågor……….ska bli kul och läsa svaren på det. Har själv undrat över en del av det du skrivit.
Har aldrig gjort fluff, så överlåter frågorna till någon annan ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Bra gjort A8 fluff på samma recept som dumle och alghrens bilar men utöver det har jag noll koll vill också ha tips :)

Ja, principen är alltid densamma, precis som du beskriver Iram.
Vad gäller proportionerna så varierar det lite. Jag kör alltid på 3 dl grädde som bas. Sen beror det på vilket godis man väljer att smälta. Gelatingodis kan vara svårt att få att fungera eftersom gelatinet gärna stelnar i kylen. Men det ska gå om man inte har så mycket godis.
Chokladfluffar brukar jag köra en tumregel på hälften så mycket choklad som grädde. Alltså 150 gram choklad till 3 dl grädde. Sen finns det saker som påverkar mängden. Dumle tex är lite lenare i smaken därför är receptet på 180 gram kola till 3 dl grädde. Jag tar ofta till o med 200 gram kola. Vill man ha en stabilare fluff kan man öka mängden choklad men max är nog 200-220 gram till 3 dl grädde. Eller ja, jag ska iofs inte säga någon maxgräns egentligen för jag har inte testat att göra på mer än 220 gram. Men beroende på vad man har för choklad så kan det bli svårt att vispa upp det om det är för tjockt redan innan man vispar.
Grundtänket när det gäller fluff brukar jag iaf köra på 150 gram godis till 3 dl grädde.
Hoppas jag har svarat lite iaf på era frågor. Undrar ni mer är det bara att fortsätta fråga ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tusen tack, Solaika, det var precis vad jag funderade över! 

Så bra :) Fluff-on ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida