créme brulée?
Någon som har testat detta? Själv ska jag försöka muta mamma och pappa så att jag får göra det till helgen ;) Pappa är nog inte så svår att övertala, han ÄLSKAR créme brulée xD Syrran också :P
Ingredienser 4 portioner\n:
- 1 vaniljstång
- 2 dl vispgrädde
- 1 dl mjölk
- 5 äggulor
- 1 1/2 dl strösocker
- Till servering:
- råsocker
Så här gör du:
Dela vaniljstången längsmed och skrapa ur märgen med baksidan på en kniv. Vispa ihop vaniljen med övriga ingredienser. Lägg i vaniljstången i smeten och ställ allt kallt några timmar i kylen.
Ta upp vaniljstången och fördela smeten i portionsformar. Grädda i vattenbad i 175 graders ugnsvärme 25-35 minuter eller tills bruléen stannat. Tillagningstiden i ugnen beror lite på vilken form du använder.
Låt svalna. Strö råsocker över desserten.
Låt sockret bli knäckigt under grillvärme i ugnen eller med hjälp av en gasbrännare.
Mums! Det är sååå gott ;) Åt ett par gånger i Frankrike i somras. Jag har för mig att det är rätt svårt att göra, men vad vet jag. Har faktiskt inte gjort det, däremot har mamma det vad jag vet. Får ta och fråga… Dock har vi mascarpone i kylen så det lär bli Tiramisu till helgen *mums*
Älskar italienska och franska desserter!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ooh tiramisu har jag alltid velat smaka! 
#2 Det måste du bara göra. Det är underbart gott. Rekommenderar varmt.
Oh, jag som blivit lovad att få göra dessert på nyårsafton. Dethär ligger deffinitivt längst upp på min lista ^^
Värd på Choklad iFokus

#3 Okej :) Då har jag en till sak att skriva upp på min "måste baka någon gång" lista xD ojoj, den är lång nu x)
Det är inte alls svårt att göra créme brulée. Det gör jag ganska ofta. Använd små ungsfasta formar och baka i vattenbad. Enkelt och supergott.
Lättast är att bränna sockret med en gasolbrännare, en gång när jag skulle göra det i ugnen började det brinna *s*.
Servera gärna rårördna hallon blandat med lite florsocker o vaniljsocker till.
Detta receptet har jag aldrig misslyckats med:
6 port
1 vaniljstång
4 dl vispgrädda
1 dl mjölk
1 dl strösocker
6 äggulor
råsocker till bränning
ugn 150 grader. Blanda grädde, mjölk, 0,5 dl Socker och urskrap och vaniljstång, koka upp under omrörning. Tag kastrullen från värmen. Vispa äggulor och resterande Socker ljust o pösigt. Tag upp vaniljstång ur gräddblandningen och vänd ner äggsmeten. Fördela i formar, grädda i nedre delen av ugnen (med vatten på plåten så det täcker upp till halva formarna) i ca 40 min tills krämen stannat. Låt sen svalna helt helst i kylskåp, bränn sedan Socker så det karamelliseras.