Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 3085 ggr
Niklas
0

Surdegsbröd

Jag sökte efter "surdeg" här, men fick inga träffar. Är det ingen som har skrivit om det? Jag började en surdeg i dag. Den ska jäsa i fem dagar och då blir det inte ens ett färdigt bröd efter det. Jag har aldrig gjort det förut.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Solaika
0

Tror inte surdeg är något vi har pratat om dessvärre. Jag måste skamset erkänna att jag inte kan ett smack om ämnet. Jag måste helt enkelt sparka lite på min Medarbetare tillika far så han kommer in här. Han är brödexperten här :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anne
0

Finns några trådar om det på Matlust däremot. Har du satt råg eller vetesur? Jag har bakat en del på surdeg, men är dålig på att underhålla den.. så min har väl antagligen dött nu :)

Niklas
0

Den jag har börjat är med råg. Jag ska gå och röra om den nu.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

april4
0

Jag är uppvuxen med bröd bakat på surdeg……….till min skam måste jag erkänna att jag aldrig har bakat det. Brödet är jättegott.

Anna_Sv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår bakade jag mitt första bröd av surdeg. Surdegsbasen var efter ett recept från Saltå kvarn där rivet äpple ingår. Jag hade i hälften vardera av vetemjöl och fint rågmjöl. Jag satte basen i tisdags och när jag bakade hade jag i en tredjedel av den i bröddegen.

Jag lät degen knådas i maskin i 20 min och den jäste i 4 tim. Tre gånger vek jag ihop degen 2x2 under jäsningen. Degen bakade jag ut till två runda bröd som gräddades först 10 min i 250 grader och sedan 30 min i 200.

Så här fina blev de! Och det var de godaste matbröd jag någonsin gjort, de smakade nämligen inte jäst.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

nosicats
0

Ser helsmarrigt ut. Recept?

Ulrikaburken
0

http://paindemartin.blogspot.com

http://brotback.blogspot.com

Ovanstående bloggar är underbara kunskaps- och inspirationskällor för surdegsbakare! Kolla dem!

Jag har just börjat själv, jäser mitt andra försök ikväll. En liten bild på mitt första, som jag dock försökte knåda och som därför blev lite väl mjöltungt…

Sessan1
0

bakar ALDRIG ngn deg som ska behövas jäsa och bearbetas i flera dagar. Låter heljobbigt. Jag vill baka ut brödet på en gång när degen har jäst!

/Sessan1

Ulrikaburken
0

Vad synd sessan1, du går miste om en väldigt spännande värld av dofter, jästexpriment, surdegar att vårda och gott bröd! Men visst är det skönt med snabba grejer ibland också! Ett tips är "invandrarkvinnans bröd", kankse inte helt pk, men ett recept från 80-talet av Butler. Här är det ungefär:

15 g jäst

3 dl ljumet vatten

1 tsk salt

2 msk olja (oliv) blandas.

Rör ner vetemjöl, kanske 6-8 dl, tills det blir en lös och kladdig deg. INTE arbeta länge. Jäs under duk i bunken i en timma eller 2, eller mer, inte för varmt. Häll upp degen på plåt, in i ugnen i 225 grader 15 min, stäng av värmen och lägg över aluminiumfolie, låt stå inne 20 minuter till. Ta ut och låt svalna.

Underbart till grytor och soppor, bara en bunke att diska, segt och gott!

Annars är här en bild på kvällens limpor, den ena sprack lite underligt, men annars är jag förväntansfull!

FeliciaS
0

#8 Surdeg är jättenyttigt! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Anna_Sv
0

#6 nosicats:

Recept, öh, nej! Det var en tredjedel av surdegen, vatten, olja, sirap, brödkryddor, salt, vetemjöl special och fint rågmjöl. Mängder kommer jag inte ihåg men jag hade nog 6 dl vatten och resten höftade jag.

Recept på surdegen hittar du här.

/Anna

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"