Juldesserter
Ja, nu vet jag inte vart jag ska posta dethär så i tårtor får det bli.
Jag söker alltså recept på juldesserter. Mamma har gett mig det ärofyllda uppdraget att fixa efterätt. Vi kommer vara ungefär tio personer, men det behöver inte vara tårtor.
Kram Ebba :)
Värd på Choklad iFokus

hmmm… det enda vi brukar ha som fika/dessert på jul är pepparkakor, lussebullar och glögg…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ja, klasiker, men annars kan man göra en cheesecake (den frusna varianten), men botten av pepparkakor och i kan man blanda i lingon… antigen gör man en stor, eller massa små, gör de i typ en muffins plåt,, smaskens =)
Såg på en annan sida att folk skulle göra en tårta med mjuk pepparkakbotten, lingonmousse och kolaggrädde.
Annars pepparkakschessecake eller pepparkaksmousse, recept som jag hittat på fl.
Klassiska juldesserter för mig är Ris à la malta, pannacotta med julsmak (kanel, vanilj, krossade peppakakor, choklad mm) Creme brulè med julsmak, chokladdesserter i alla dess former.
Sen är det ju mysigt och gott att ha framme peppakakor, lussekatter, choklad, frukt, hemgjort julgodis osv, fint upplagt i burkar, skålar och fat. Lägg ett par fina ljusslingor runtom och du får fin julstämning ;)
Det är gott med risgrynsgröt och en fruktkompott som dessert.

Håller med #4 om att det ska vara ris á la malta på julbordet, alternativt pannacotta!
Jag gjorde Rocky road förra julen och det blev uppskattat =)¨
http://recept.nu/1.126537/leila_lindholm/bullar/rocky_road
*** Kärleken övervinner allt ***
Tack :) Ska fundera. Men jag undrar om nån har något som ja, passar även halvkräsna syskon och kusiner. Och det behöver inte vaara jättejuligt ^^
Värd på Choklad iFokus

Pannacotta med pepparkaka lät grymt gott.. Det måste jag exprimentera lite med 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#6 Ett tips till rocky roadreceptet är att byta ut marshmallowsen mot skumtomtar klippta i mindre bitar och ta 300 g mörk fin choklad och 300g marabou mjölkchoklad så bllir den inte så "tung".
Det receptet har jag trixat med i många varianter… Skumtomtar, dumle, russin, "sockerbitar", olika sorters choklad och nötter. Hur som helst är det supergott och väldigt uppskattat som gå-bort-present i en fin strut!