Jultårta
Jag har fått i uppdrag att göra en tårta till jobbets julfest.
Tänkte göra en i storlek långpanna/plåt. Har någon ett bra recept på tårtbotten i den storleken?
Jag föreställer mig att jag får göra 3 bottnar för det funkar säkert inte att skära bottnen i 3 våningar.

självklart!! Rulltårta!! Brukar alltid funka för mig när det är dags för
"STORA" tårtor…
Ja, jag funderade på rulltårtebottnar, men det känns som att de blir lite platta. Jag älskar riktigt höga tårtor.
Blir det inte för platt? Vad tror du?

Jag tror inte det bli för platt, om du känner så, så gör ett lager till med fyllning och använd dig om fyra rulltårtor kanske. Ska du göra en hel botten så hög blir det nog ganska knepigt att dela den sen.

Ja, jag testade att göra stor sats som skulle passa i en långpanna och bli hög, skulle sen dela den, fy f*n, det var inte kul att dela den i tre delar, trasade sig flera gånger men fick lappa och laga lite så gick det.. Men god blev den…
OBS!! jag rekomenderar INTE att göra så för att det var nära många gånger att skicka ut den genom fönstret…. =)

haha, ja man måste fundera lite på hur man ska göra för enkelhetens skull innan man påbörjar en tårta. planeringen av tid material osv är A och O. Har aldrig vågat prova att göra en jätte-botten för jag hade garanterat skickat ut den genom fönstret, haha.

Detta recept ska räcka till en långpanna.
15 ägg
9 dl socker
4½ dl vetemjöl
4½ dl potatismjöl
7½ tsk bakpulver
Vispa ägg och Socker riktigt pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke. Sikta ner de torra ingredienserna, lite i taget i äggblandningen och vänd ner med en slickepott. Häll upp färdigt anslag i smörad och bröad form och stoppa in i ugnen. Sätt alltid en krage på formen innan du häller i anslag.
Hållbarhet: ca 1 vecka. Gradantal: ca 175 grader. Tid: från 35 minuter.
Tack för tips och recept. jag tror jag kör på rulltårtebottnar om jag gör en så stor tårta.
Vad tror ni? Räcker det med en långpannestor tårta till 25 pers som ska äta den efter ett stort julbord och dessutom har vi ett stort "gottebord" med kakor, godis och frukt?
Eller ska jag göra två vanliga runda tårtor? En moussetårta med daimbotten som funkar för glutenallergikern på jobbet (alltså bara mousse utan att täcka den med något om ni vet vad jag menar) och en "klassisk" tårta med moussefyllning täckt med SP och lite snyggt julpyntad.

#8 Jag tror det räcker utmärkt med en långpannetårta till 25 pers. Man räknar nämligen 45 bitar på en så stor tårta ;)
Till glutenallergikern kanske du kan göra en söt liten bakelse annars :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida