Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2905 ggr
Crispig
2008-07-29 02:50
0

Mockarutor?

Hej!

Jag skulle vilja få reda på ett höjdarrecept på mockarutor/kärleksmums till min pojkvän.

Finns inte i min stoora kokbok! >.<

Finns ju olika recept på nätet men har ni nå tips på vilket som blir bäst?

Solaika
2008-07-29 19:20
0

Botten:
3 ägg
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
100g smält smör
1 tsk vaniljsocker

Glasyr:
2 dl florsocker
50 g smält smör
2 msk kaffe
2 msk kakao

kokos

Vispa ägg och Socker poröst. Blanda ihop de torra ingredienserna. Häll i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret. Blanda och häll sedan i en långpanna (ca 25 x 35 cm) klädd med bakplåtspapper . Grädda i 225° i 10-12 minuter.

Ta ut kakan och låt den svalna. Blanda undertiden ingredienserna till glasyren i en kastrull. Värm så att glasyren går att röra jämn. Häll över kakan när den svalnat. Strö på kokos. Ställ kallt en stund och skär sedan upp kakan i kvadrater.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
2008-10-12 15:12
0

Den bakade jag igår :) Den blev väldigt god men jag hade problem med glasyren som bara inte stelnade. Borde nog ha ställt in den i kylen men den fick inte plats där.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Solaika
2008-10-12 18:14
1

Näe, det kan vara svårt med plats i kylskåpet ibland.

Smakade det bra då?

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
2008-10-12 18:40
0

Ja jättegod, fast jag måste ha gjort något fel för den var välgräddad på gränsen till torr ute i kanterna medan den var alldeles kladdig och obakad i mitten, samtidigt som den var på gränsen till bränd ovanpå Obestämd

Solaika
2008-10-12 18:46
0

Va märkligt.. det låter som att ugnen inte gräddar riktigt jämnt.

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
2008-10-13 10:14
0

Nej den gräddar inte alls jämt, trots att den är ganska ny och är av ett bra märke. Men den var jämt gräddad såtillvida att alla kanter runt om var lite torra och hela mittfältet var ogräddat.

Annars gräddar ugnen allting snabbare fram i vänstra hörnet och sämre bak i det högra. Så man får ofta vända på saker för att få det jämt. Men här var det ju ett lite annat mönster.

Jag är dock lite lurig på temperaturen och tänker att jag kanske skulle behöva mäta. Det är ofta som gräddningtiderna inte stämmer i min ugn.

Solaika
2008-10-13 14:46
0

Det låter ju mycket märkligt. Har du hyresvärd tycker jag du ska gå till dem och se till att de gör något omedelbums! Äger du den så gå till affären där du köpte den.

Does it become a walk?

/Ida

Hjersman
2008-10-13 19:29
0

För ett par månader sedan fick jag en ny ugn av min hyresvärd. Han valde att köpa en med lite sämre märke. Det du beskriver är exakt såjag har haft det de senaste tre månaderna. Till en början trodde jag att jag gjorde något fel, men sen bad jag mor göra en kaka hos mig> med samma resultat som jag. Vi hade en el-kille här som talade om för oss att det inte var något fel på ugnen. Enda felet han menade på som fanns var att den var riktigt dåligt isolerad> värmen pyser ut> tempen sjunker> kakan går åt skogen. Nu väntar jag på en ny spis av samma märke som ska komma på torsdag. Börjar bli lite stressad då jag har 5st tårtor på beställning till den 25:e och inte med säkerhet kan veta om den nya kommer att fungera.

Jag tycker du ska kontakta hyresvärden eller en elektriker. Har du garanti kvar på spisen, så byt den..

Hoppfull
2008-10-13 21:43
0

Aha… tyvärr är det vårt hus och de förra ägarna har köpt spisen. Så det är nog bara att härda ut med den, det är en cylinda förhållandevis ny. Men den gräddar väldigt ojämt och ofta blir det bränt på ena sidan och ogräddat på den andra :(

Men vi köpte en alldeles ny elektrolux med varmluftsugn, en fin och dyr spis som var total värdelös i det avseendet i vårt förra hus. Jag hade långa mejlkontakter med elektrolux men de hävdade att det inte kunde vara så (??) eftersom de testar varje spis och aldrig släpper iväg någon som inte var perfekt. Det var jag som använde den fel i så fall. Spisen gräddade väldigt ojämt och trots varmluft fick man byta plats på plåtarna. Men som sagt det var inte spisen utan jag hävdade elektrolux.

Hjersman
2008-10-14 10:12
0

El-killen som kom från elajo och kollade våran, spis sa att generellt så är det väldigt få personer som är nöjda med sina varmluftsugnar. Speciellt dom som är gjorda utomlands. Han menade på att om man vill vara nöjd med sin varmluftsugn ska man köpa en 'motala' spis. Alltså en spis som är tillverkad och monterad i Sverige.

Min spis gör samma sak, översta plåten blir halva svart, mellersta några svarta några obakade och nedersta inget blir bakat. Man blir ju fullständigt galen när man lägger ner mycket jobb på något som i slutändan går åt skogen.

Tyvärr kommer du nog inte att kunna baka någonting jämnt med den spisen, någonsin. Jag tycker ändå du ska tala med en elektriker som tittar på den, även om garantin har gått ut och så, så är det fel på den från början. Troligen samma som på min med dålig isolering.

Nästa gång du har ett problem i likhet med det med eletrolux, tykcker jag du ska kontakta konsumentombudsmannen i din kommun, då brukar det bli fart på företaget. Vi har gjort så ett flertal tillfällen då företag har vägrat ta på sig ansvar eller stå för vad de sagt.

Hoppfull
2008-10-14 16:09
0

Tack för bra råd!

Jag vet tyvärr inte om jag kan skylla allt på ugnen, min man bakar nämligen utan större problem… så det verkar sitta i mig till viss del. Inte att den gräddar så snett, för det är värmen som inte är jämn, men i övrigt Skäms

Jag har aldrig varit förtjust i varmluftsugn heller, tycker inte att de är så bra som de sägs vara.

Jag pratade med konsumentombudskvinnan i vår kommun, tyvärr har hon fullt upp med att vara både snygg och viktig så jag fick ingen hjälp från henne… inte ett svar ens (hon skulle mejla mig) så jag struntade i henne. Hon har fått tjänsten för att hennes man är en viktig person i kommunen, inte för att hon själv har några kunskaper (så fungerar vår kommun, tyvärr) så hon är inte mycket till hjälp. jag har till coh med försökt i grannkommunen men de får inte hjälpa när man har en egen i sin hemkommun.

Hjersman
2008-10-15 10:08
0

Usch, sånt där klarar jag inte av. Blir riktigt arg på sånt, ring upp henne igen och ligg på tills du får ett riktigt svar!

Hoppfull
2008-10-15 11:51
0

Hehehe, nu är det ingen idé, huset och spisen med det är sålt sedan snart två år. Nu får de nya ägarna tampas med ugnen istället :)