Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1722 ggr
[Norum]
0

Snygga kanter.

Jaha, nu är det dags..Jag ska göra en tårta för första gången med SP tänkte jag. Men kanten mot tårtfatet, hur får man den snygg? Har sett på en del bilder något som ser ut som en vriden kant. Vad är det? Hur gör man? Huga, känns lite nervöst detta! haha

Solaika
0

Vad menar du med vriden kant?

Jag skär bort lite mindre än man "borde" o sen lixom smeker jag in det mot tårtan så det överflödiga försvinner. Sen sätter jag ofta en pärlbård eller någon annan kant mest för att det är ett lätt sätt att dölja eventuella "fulheter"

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Hjersman
0

precis, gör en bård i nederkanten, absolut enklast och snyggt blir det också. Spritsa med kristyr eller använd överflödig SP. Om du ska använda vit SP och har passade fyllningar blir det riktigt snyggt med en bård av nutella extremt enkelt då du inte behöver göra något med den innan. Bara hiva i spritspåse och spritsa!

[Norum]
0

*1 Kanten ser lite vriden ut… Ungefär som ett snöre eller ett rep. Dålig på att förklara.. Men det ser snyggt ut!

*2 Smart med nutellan!

Känner mig som en nybörjare! Har bakat hur många tårtor som helst men alltid med grädde och vanliga tårtor. Lite nervöst detta, osäker mark. men SÅ otroligt kul att planera hur jag vill ha det. Tänk alla fyllningar… :-)

Tina-A
0

#3: Tvinna två snören av sp så blir det som ett "rep" :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Norum]
0

*4 Kom på det jag med…
Har lite långa funderingsledningar ibland. Skäms

iabw
0

Har sett att en del sätter ett sidenband runt om för att dölja skavankerna. Jättesnyggt tycker jag, men kanske inte lika praktiskt när man ska skära i tårtan… *s*

#2 Att använda Nutella är ett jättebra tips. Det har jag aldrig tänkt på men ska definitivt provas vid nåt tillfälle.

april4
0

Vilken bra idé med nutella.

Solaika
0

#6 Sidenband tycker jag förstör helhetsintrycket. I mina ögon känns det nämligen som fusk. Visst kan det se snyggt ut, men jag tycker det känns som en alldeles för enkel väg att smita undan lite jobb som istället ger ätaren mer jobb. Dessutom så kan man inte dölja fula kanter med sidenband eftersom man måste ta bort det för att kunna äta tårtan. Då kommer ju kanten fram :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
0

Jag vill hellre ha en kant som är ätbar.. Inget kul att plocka bort saker från tårtan bara för att man ska kunna äta den.