Julkakor
Jag brukar alltid baka mina julkakor så att jag är färdig till 1:a advent och så ska jag försöka få till det även i år.Problemet är att jag ska operera handleden någon gång, snart, före jul, kanske i oktober, när jag (läkaren) har min första lediga tid.. På ren svenska så vet jag alltså inte riktigt när. :-) Men.. jag skulle vilja ha några nya, spänande sorter som är lätta att baka. Jag har ju liksom mina kakor men man kan ju alltid utöka sorterna! :-) Har ni några tips? Jag brukar göra: Hallongrottor, Plättbakeleser, Franska våfflor, Fyllda havreflarn, Lillians kakaor och några till.

Det enda mamma alltid gör är en saffranskrans och så bakar vi pepparkakor såklart :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Bakar aldrig pepparkakor. Det är ingen som äter dom.. 

haha.. näe, det har det inte varit hos oss direkt förut heller.. fast vi har alltid bakat ändå. Senaste åren har vi haft japanskor hemma hos oss till jul. De ÄLSKAR pepparkakor :D
Julstjärnor brukar mamma göra oxå.. vita kakor med pärlsocker och mandel på.. kan inte receptet dock.. får höra med mor min.
Does it become a walk?
/Ida

Jag kör också mina standard kakor till jul… cookieskakor, nötkakor , kolakakor, hallongrottor, saffransbröd av något slag, snickerskakor, fruktkaka ( ett måste säger min man) mjuk och hård pepparkakor, struvor,Fransk chokladkaka och en massa matbröd av olika slag och till julafton vår speciella nöttårta med kolasås och grädde imellan… kan ju tillägga att vi är bönder så det fikas en hel del här så här gäller det att få det att räcka till jul…å så har vi en tradition som innebär att alla våra vänner ( ca 15 vuxna + 20 barn minst ) ramlar in på kvällen den 23:e här och äter julgröt + julskinksmacka och givetvis fikar massor så här gäller det att baka i massor…
*4 Så där kan du väl inte göra?! 
Slänga ur dig Speciell nöttårta med grädde och kolasås och inte tala om hur du gör?! 
Vill ha recept!!

Kul med traditioner..Är bondjänta själv så jag vet hur det är. Har allt det där i mig sen barnsben.. Vill baka allt själv och helst göra korven, syltorna, leverpastejen och allt vad det själv också. Fast vi är inte så många längre så det är inte lönt att slava med precis allt, tar det viktigaste. :-)

Hej!
Vad duktiga ni är med julbaket, själv så bakar jag pepparkakor, drömmar, nougatkakor och kolasnittar. Skulle så gärna vilja få ta del av era recept så det kan bli fler sorter till denna jul.

Tack så mycket, vad duktig du har varit!
Det är inte svårt att lägga ut receten och sen finns dom ju kvar där till senare. :-) Håller på att ändra lite så att det blir lättare att hitta där..
Själv är jag värsta saffransfreaket ;P Vi brukar göra lussekatter, saffransbullar (alltså lussekattsdeg men som rullas som vanliga bullar och smör/mandelfyllning), saffranskrans, mjuk pepparkaka och julgodis…
#2 Haha, när vi bakar äter jag upp degen - gillar den bättre än själva kakorna ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Brukar inte baka kakor till jul däremot brukar jag göra mängder av julgodis, som jag bland annat brukar sälja på lokala små julmarknader. 'Dammsugare' kan du göra till jul. Lite knåp med dom med dom blir goda.
Sambon älskar dammsugare! Skulle kanske pova..
Jag har också en massa "traditionskakor" som jag "måste" göra annars blir det ju inte jul.
Halvmånar,drömmar,cookies, flarn, lussebullar,farmors pepparkakor ( de hade bageri förr)mm mm
Sedan blir det några nyheter varje år som jag oftast hittar i veckotidningar.
Och så lite matbröd,segkakor, havrebullar, farinlimpa, brytbröd.
Varje år tänker jag att jag ska börja i tid, men som vanligt blir det inte så.
Nu i November fyller maken 50 och pappa 80, så det blir en hel del annan bakning framöver.

segkakor? vad är det?
Does it become a walk?
/Ida
Segkakor är jättegott matbröd som med en skinkskiva och senap, eller bara smör och ost är super mumsigt
Det är som det låter lite segt,vet inte om det heter något annat på andra ställen här omkring bakas det i varje stuga tror jag.
Har alltid funnits så länge jag kan minnas, mormor och svärmor och andra äldre gör lite olika versoner men det heter ändå segkakor. Stora runda naggade eller små, typ tekakor.
Vet inte hur jag ska förklara bra. Men gott är det i allafall.
Hum.. jag visste inte att man hade så mycket kakor man hade som tradition? De enda vi har är lussebullar och peppakakor. Möjligtvis kanelbullar med..
Annars brukar mamma göra shackrutor, sirapslängder, chokladbröd, drömmar, kolakakor, några bruna med Socker och sina som är ett hemligt recept. Men inte speciellt till jul utan bara lite då och då..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Här bakas det mormors mummabröd och eventuellt pepparkakor. Annars går det inte åt annat än detta bröd som är supersmarrigt. Men i år är vi i västindien över denna tid så ingen bakning i år. Kanske får jag baka lite tidigare för mummabrödet är synd att missa.

vi gör pepparkakor, gaffelkakor (vet inte om de heter så, men vi kallar de för det XD) och så har vi ibland såna här kakor som smakar typ kanel, som man trycker ut ur en vitlöks/potatis press (ser nästan ut som små maskar XD men dom är himla goda!), har glömt vad de heter
fick väldig lust att baka såna idag, mn hittar inga recept ;P vet ni vad dom heter ellerhar något recept kanske ni kan lägga in?? skulle vara jättesnällt :D
#19 Gaffelkakor kallar jag också dem = mördegskakor ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus