Pistagemousse?
Hej!
Har någon här inne ätit pistagemousse? Har någon recept på det…? Tänkte göra det till en tårta om 2 veckor nämligen. Har letat och letat på internet och min ända träff är att det finns recept på pistagemousse i Jan Hedhs bok "Desserter"… Har någon den boken, så kanske ni kan skriva ut recept? Annars får jag ta mig en titt på biblioteket, när jag nu kan lyckas komma dit ;)
Tack på förhand!
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag lyckas inte hitta nånting just nu.. måste gå o lägga mig nu så jag får leta vidare imorn om ingen annan hittar nåt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Oki ;)
Någon som vet?
Mvh Felicia

Just sjutton.. jag har ju glömt att leta.. o ikväll måste jag plugga. Suck
Does it become a walk?
/Ida
#3 Lugnt ^^,
#4 Har redan kikat där innan ;)
Hur lång i förväg ska jag baka tårtan…? Om den ska vara klar till eftermiddagen 4 okt, kan jag baka den på fredagen (3/10) då? Det måste väl vara lämpligt?
Mvh Felicia
Inte för att det här handlar om pistagemousse, men om tårtan…
Jag har verkligen noll koll på hur jag ska göra, hur många lager, om den ska vara täckt etc. etc… Vad tycker ni? Jag har ju aldrig täckt en tårta innan. Vad ska jag annars ha på lagret längst upp? Och vad kan jag ha mer för fyllning (tips)? Lite många frågor, men men ^^,
Mvh Felicia
Verkar inte vara så vanligt…?
Mvh Felicia
Jag har aldrig täckt en tårta i hela mitt liv faktiskt, så jag vet inte. Men det finns ju massor med proffs här inne så de borde ju kunna..

Jag brukar ha två fyllningar och sen spackla med grädde. Oftast rikligt vaniljsmakande. Vad som passar till pistage har jag ingen aning om faktiskt. Vanilj är det ju i bullkransar med pistage.
Does it become a walk?
/Ida
#9 Ja, okej, tack :D
Mvh Felicia

Hej!
Jag har kollat runt lite på internet, hallon, vanilj eller kaffe brukar vara något som man rekommenderar att "blanda".
Dock har jag inte hittat något recept, bara sett att det skulle finnas i Jan Heds "Desserter" som du skrev ovan…
#11 Okej, tack :)
Mvh Felicia
Wiie, hittade ett recept här :) Dock med gelatin, men jag kommer använda agar agar istället. Lyckades hitta det när jag sökte på "pistasch" istället för "pistage"… Tänkte använda det receptet till bottnen, vad tror ni om det?
Var f.ö. på bokmässan igår och såg ett recept i en av Jan Hedhs böcker, kostade bara 99:-
Skulle köpa den, men av någon anledning blev det inte så *suck*
Pistaschmousse
5 gelatinblad
70 g vit choklad
4 ägg
1 1/2 dl socker
100 g krossade pistaschnötter
3 dl vispgrädde
Mvh Felicia
*13 och DET lät ju inte särskilt gott och smarrigt??
Tror bestämt jag flyttar fram min fördelsdag någon månad..Fast å andra sidan, man kan ju provbaka så man vet att man inte bjuder gärsterna på något oätbart. 
Känner hur blodsockret åkte upp bara jag tänkte på tårtan.. 

#13 Hur menar du med att du ska använda det som bottnen? Ska du göra en ren moussetårta?
Och det lät faktiskt riktigt gott.. lägg in det i recepttråden tycker jag :)
Does it become a walk?
/Ida
#14 Ja, mums :) Haha, det får du göra ^^, Är redan lite orolig över om det blir misslyckat på fredag.
#15 Nu var jag lite otydlig. Receptet på bottnen på själva länkde hemsidan alltså ;) Inte moussen som botten.
Jag tänkte ha först en tårtbotten, sedan ett lager pistagemousse med lite hallon över, sedan botten och sen mousse igen med riven choklad som dekoration… Vad tror ni om det? Kan man ha en chokladbotten och en "vanlig"?
Mvh Felicia

Du tänker bara ha ett lager alltså? Jag hade nog inte haft mousse som täcke.. iaf inte en mousse med nötter i, det blir ju inte en slät mousse. Men jag är lite kinkig på mina egna tårtor. Det kan säkert bli jättebra. Visst kan man blanda vanlig botten och choklad.. jag hade nog kört choklad rakt igenom dock.
Does it become a walk?
/Ida
#17 Nja… Jag tror det ;P Jag vet inte, men mamma tyckte det lät mycket med två? *s* Men du är ju "proffset" så jag vill gärna veta vad du tycker ;)
Jag är ganska velig, nu är "planen" ändrad. Det blir "vanliga" tårtbottnar för det första, är receptet från länken bra då tro?
Sedan blir det ett lager pistagemousse, ett lager botten och högst upp hallonmousse :)
Mvh Felicia

Man har i stort sett alltid två lager på en tårta faktiskt. Det hör till ovanligheterna att bara ha ett.
Tårtbottenrecept vet jag att jag har skrivit in mååånga gånger i flera trådar.
Jag tror att din nuvarande plan blir bra :)
Does it become a walk?
/Ida
#19 Okej ^^, Japps, jag kör på det. Det kan ju inte bli annat än lite fel, men det gör inte så väldigt mycket :) Men det blir nog bra. Då kör jag på det tårtbottenreceptet också.
Mvh Felicia