Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 3017 ggr
[Norum]
2008-09-18 22:14
0

Mousse

Hur gör man den bätsa moussen? Länge sen jag gjorde en sån och det var inte till en tårta i all fall..:-) Eller gör man som vanligt? Tänkte jag skulle göra något gott till lördag.

FeliciaS
2008-09-18 23:24
0

Jag har gjort mousse någon enstaka gång tror jag… Inte mycket alls, alltså. Så jag har ingen erfarenhet av det, men jag älskar det :) Chokladmousse är bara för gott ^^, Skriver några receptförslag nedan ;)

Hallon- och vaniljmousse (4 port)

5 dl hallon
1 dl Dansukker gelésocker multi
1 msk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Koka hallonen till mos i kastrull. Sila bort kärnorna. Koka upp hallonmoset och gelésockret. Tillsätt vaniljsockret. Vispa grädden. Var noga med att vispa den lätt eftersom moussen skär sig om grädden är för hårt vispad. När hallon- och geléblandningen börjar stelna är det bara att vända i den vispade grädden och ställa in i kylskåp, minst 2 timmar. Kula upp moussen i glas eller på tallrikar, garnera och servera :-)

Citronmousse (2 port)

½ dl Dansukker gelésocker multi
2 dl vispgrädde
2 msk färskpressad citronsaft

Koka upp Gelésocker Multi och 1 dl grädde. Tillsätt citronsaften. Låt svalna. Vispa resterande grädde till skum och vänd ner i den avsvalnade blandningen.

Chokladmousse (6-8 port)

125 g mörk choklad, kakaohalt 60-65%
4 äggulor
1/2 dl Dansukker Fruktsocker
3 dl vispgrädde

Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål. Ställ skålen i en kastrull med vatten och smält chokladen över vattenbadet. Vispa äggulor och Socker lätt och luftigt i en skål. Vispa grädden till fast skum i en annan skål. Häll den smälta chokladen i äggvispet och vispa tills det blandat sig. Vänd i den vispade grädden. Häll upp chokladmoussen i portionsglas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Norum]
2008-09-18 23:46
0

Tack snälla! Gissa om jag tänker prova?? haha

Solaika
2008-09-19 02:22
0

Det finns en tråd med goda recept på tårtfyllningar.

Själv föredrar jag mousser med gelatin. Men är man väggätarindian så funkar ju inte det ;) Men då finns agar agar istället som är alger. Funkar lika bra.

Chokladmoussen som står längst ner är svååår. När man jobbar med ägg och värme sådär så blir det genast knöligt :) Men det är gott :D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
2008-09-19 09:55
0

Ska kolla upp den tråden.. :-) Blir lite sugen på att testa. Nästan synd att jag inte kan äta det själv!

Solaika
2008-09-19 19:23
0

Har du hittat tråden? Annars får jag leta rätt på den o putta upp den.

Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
2008-09-20 19:12
0

Har inte hittat den än men jag har haft lite dåligt om tid också… Har inte varit på nätet alls nästan. Nu är jag på blixtvisit.. :-)

Solaika
2008-09-20 22:58
0

Nu har jag petat upp en bra tråd och Tassy har petat upp en annan bra tråd. Sen finns det en artikel om Agar agar om man vill använda sig av det.

Does it become a walk?

/Ida