Fyllningar utan grädde
Jag har fått en beställning på en tårta till en person som inte tål någon grädde alls. Hon är helt allergisk och kan inte heller äta laktosfri grädde. Så recept på fyllningar helt utan grädde tas tacksamt emot!
Då skulle jag satsa på smaksatt smörkräm, och vaniljkräm borde väl också fungera.
Banan/hallon/någonting annat"mos"? :) Sylt? Vaniljkräm?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annars har jag för mig att det finns mjölkfri grädde, mins inte vad den heter men jag vet att det ska finnas då jag själv använt den då jag bakat åt min systerson som är allergisk mot allt som inehåller mjölk, ej bara laktos
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tror aldrig jag har haft grädde som fyllnig… Men är det grädde eller mjölk hon inte tål?
Chokladkräm kanske? Banan, vaniljkräm, sylt, mosade jordgubbar, kivi, hallon, mandariner, persika… Eller nåt. :-)

Jag använder nästan alltid grädde som ingrediens i fyllningarna, fluff,mousse.
Hon tål inte själva grädden, det är inte enbart laktos utan hela kitet. Gillar inte "moser" känns tråkigt tycker jag. Vaniljkräm känns ungefär likadant, uttjatat.
Hade väl tänkt mig någon slags kräm. Har hört talas om att vissa använder sig av philadelphia ost? Citronkräm är en sak med sen då? brukar alltid ha två olika i. Står helt still i huvudet på mig.

Det finns havrebaserade varor att använda.
Philadelphiaost vet jag inte om mjölkallergiker kan äta. Ost är ju mjölkprodukter..
Lemon Curd kanske funkar annars? Smörkrämer?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Alltså är hon mjölkprotein allergiker. (Som även jag är på pappret men jag kan äta tårtor med grädde osv utan problem, fixar bara inte stora mängder av någon produkt som innehåller mjölkprotein). Det finns havregrädde och soymjölk som går att göra mousse och liknande på, dock kan det behövas mera gelatin för att få det stabilt. Är inte helt hundra på hur det är med philadelphia då jag själv tycker att det smakar vidrigt :p. Du kanske kan göra någon slags chokladkräm och ha tillsammans med lemon curd?

Det finns Soyagrädde el. Havregrädde från Go Green. Den smakar kanske inte så gott naturellt men den funkar jättebra om man smaksätter den. (vet detta då jag har mjölkproteinintoleranta vännder och pappa)

#8 Tack det var ett bra tips! Soyagrädde hr jag inte haft en tanke på. Ska prova det.
Hon är allergisk mot grädde, hela grädden. Hon kan dricka mjölk och alla andra produkter, men inte grädde.

Vilken märklig allergi.. har aldrig hört talas om nåt liknande förut. Intressant.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Gjorde en mjölkfri tårta till min brorsdotter (och ett par kompisar, även dom mjölkproteinintolleranta) för inte så länge sedan. Gjorde vanliga sockerkaksbottnar, hade mosad persika från burk på ena lagret och mosade hallon på andra lagret. Täckte det hela med gogreens havregrädde. Den grädden är jättebra eftersom den är färdig att använda ur paketet. Gick jättebra att färga med pastafärg. Inte heller några problem med att spritsa den. Dekorerade med Sp och kristyrblommor.
Tårtan blev jättepopulär och det blev inte mycket kvar av den.

Ja jag vet jag förstod inte heller vad de pratade om först eftersom det inte var laktosen som var problemet.
Mosad persika från burk har jag aldrig ens tänkt tanken på men det låter supergott. Är inget fan av moser i vanliga fall, men den ska jag nog prova!