Hallonmousse
Hittade ett recept på internet, men hur mycket blir detta egentligen? Jag vill ha det som ett lager i en tårta.
500 g färska hallon
1 stk citron
2 msk florsocker
3 blad gelatinblad
1/2 l vispgrädde 38%
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det blir nog till betydligt mer än ett lager, minst 3 tror jag..:S

5 dl grädde är det ju.. PLUS 500 gram bär så ja, det blir en rejäl sats mousse. Halvera så blir det nog ganska lagom. Lite mycket fortfarande kanske, men bättre att göra det så lätt som möjligt och kanske få nån liten skvätt över :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Om man har färska bär, då är väl citron ganska onödigt. Bären är ju rätt syrliga i sig.

Syran i citronen förstärker smaken faktiskt. Den gör inte smaken syrligare. Gjorde jordgubbsmousse igår som va lite lam i smaken först.. så jag tillsatte lite pressad citron o vips så smakade det mycket mera jordgubb :-D
Does it become a walk?
/Ida
Det där var intressant #4. Jag har hela tiden trott att det blir mer syrligt om du har i citron. På den här sajten har jag fått massa tips som jag inte vetat om…………kanonbra.

Man lär så länge man lever :) Jag har ju lärt mig massor med nya roliga saker sen jag började för 1,5 år sen :)
Does it become a walk?
/Ida
Jordgubbsmousse görs på samma sätt som hallon? dvs receptet ovan?

Ja, det kan man göra.
Does it become a walk?
/Ida
ja anledningen till att jag fråga är att jag testade göra en mousse med jordgubbar men den "stelnade" aldrig! Kanske bären var för blöta? Det blev bara en rinnig sörja av allt. Vet inte vad som gick fel!?

Kan ha varit för lite gelatin kanske. Vet inte om gelatin kan tappa egenskaperna.. men det är säkert möjligt..
Does it become a walk?
/Ida
Här kommer ett recept utan gelatin ;)
200 g frysta hallon
Knappt 1 dl gelésocker Multi
100 g färskost
2 dl grädde
Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Värm upp andra hälften av moset tillsammans med sockret och koka i 30 s, låt sedan svalna en aning. Vispa grädden. Blanda lite i taget av hallon-sockermoset med hallon-färskostblandningen och blanda till sist ned den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 Innehåller inte gelesockret gelatin?
#12 Ingen aning, men ovanför receptet stod det "Utan gelatin" så jag antar inte det. Men jag har ingen aning. Tycker också det är lite konstigt att det är färskost i som innehåller löpe, vilket kommer från kalvmage. Alltså lika fel som gelatin… Hrm… =/
Mvh Felicia

Från Dansukkers hemsida: Gelésocker Multi innehåller vegetabiliskt geleringsmedel och kan användas till en lång rad gelade desserter i stället för gelantin.
Does it become a walk?
/Ida
#14 Tusen tack! Vad bra, då vet man det :D Måste köpa sånt ^^,
Mvh Felicia