Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 1688 ggr
mocchino
2008-06-13 22:52
0

Rabarber

Pojkvännen köpte nyligen hem en "bukett" med rabarber, på ca 4st stjälkar. Själv är jag inte så förtjust i rabarber paj (lr rabarber över huvudtaget för den delen) så jag undrar om nån har nått annat rabarber recept som dom kan rekomendera?!

Jag hittade igår ett recept på rabarber och jordgubbs muffins som såg smarrigt ut men datorn fick fnatt och alla sidor försvann och nu hittar jag den inte igen.. :/

Nån som kan rekomendera ett rabarber recept som inte är allt för surt?! :)

// Nathalie

paronskrutten
2008-06-13 23:01
0

Rabarberkräm är ju asgott, liksom saft.. men ni har ju inte så mkt.. :P

Helena

mocchino
2008-06-13 23:06
0

Nää 4st rätt så låååånga stjälkar.. Men lite rabarberkräm kanske man kan göra.. Har du nått gott kräm recept? :)

// Nathalie

Milka
2008-06-13 23:24
0

Rabarber- och jordgubbsmuffins ->

Var det sådana, kanske? :)

mocchino
2008-06-13 23:29
0

#3 Nej just dom var det inte.. Men dom där såg ju lite intressanta ut.. :) Men då behövs det inhandlas lite mera ingredienser.. :P

// Nathalie

mocchino
2008-06-14 02:21
0

Det vart en Rabarber och Jorgubbspaj. :) Jag blandade ihop rabarber, jordgubbar, Socker och lite kanel och la i en smord ugnsform och sen la jag smuldeg över det och sedan in i ugnen.. :)

Nu återstår det bara att se om den vart nå god.. :) Smaksättningen med sockret och kanelen gjorde jag bara på känn så det kanske vart helt knas för mkt av det ena eller d andra.. :P

// Nathalie

Solaika
2008-06-14 10:54
0

Kanel i jordgubbar o rabarber? Det låter annorlunda och spännande. Du måste tala om hur det smakade!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
2008-06-14 12:28
0

Jag brukar oxå använda Socker och kanel i rabarber och det är suveränt gott. Det blir en fin brytning.

Berglund
2008-06-14 15:19
0

Jag gjorde Rabarber, Björnbär & Banan kräm förra sommarn.
Superduper gott!

mocchino
2008-06-15 02:48
0

Jag hade inte i så mkt kanel så det smakade inte så jätte mkt av det. Jag tog det mest för att konkurera ut det sura i rabarberna. :P Jag är själv ett stort fan av kanel så jag tänkte att det kan ju inte bli annat än smasken men tyvärr så hade jag nog på lite för lite för att det ens skulle ge smak.. :/

#8 Låter görsmarrigt!

// Nathalie

Frida
2008-06-15 11:29
0

Jag brukar alltid använda rabarber på samma sätt som vanlig smulpaj med äpplen. Blir jättegott med kanel och Socker - men gör de inte i aluminiumformar för rabarbern fräter sönder formen =/

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Hoppfull
2008-06-15 13:54
0

Man kan lägga skivad banan ovanpå rabarbern i en vanlig smulpaj. Det bryter väldigt gott mot det sura. Det är en paj som gillas härhemma i alla fall :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

P-Evelina
2008-07-13 07:17
0

Jag har hittat ett bra recept på Rabarbermuffins! Skrattande

Rabarbermuffins:

200g rabarber

75 g smör

1 dl mjölk

2 ägg

1½ dl mörk muscovadosocker

2½ dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

Fyllning:

75 g mandelmassa

25 g smör

½ tsk stött kardemumma

Garnering:

25 g mandelspån

Gör så här:

1. Skölj och skala rabarberna beroende på hur grova dem är. Skär dem i cm-stora bitar.
  2. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt svalna.
  3. Vispa ägg och muscovadosocker till en fluffig vit smet. Tillsätt matfettsblandningen.
  4. Blanda vetemjöl och bakpulver och rabarberbitar. Vänd ner i äggsmeten.
  5. Fördela smeten i 10 - 12 stora muffinsformar på en plåt.
  6. Riv mandelmassan på rivjärn. Tillsätt smör, kardemumma och rör till en smidig smet.
  7. Gör en liten grop i varje muffins med en lite tesked och fördela fyllningen. Strö över mandelspånen.
  8. Grädda i 225 grader, cirka 15 minuter. Kontrollera med sticka.

Låt svalan på galler!

Receptet hittade jag på: http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=271

Jag har själv provat detta recept, och det är faktiskt ganska gott, tycker jag då Glad

Tove-
2008-07-13 13:00
0

Det är superdupersmarrigt med rabarbersmulpaj!

å orkar man inte göra nån kaka av det hela kan man ju bara doppa stjälkarna i Socker ;)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Carita
2008-07-17 12:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar göra denna rabarberkakan.

1 ägg                                                    

125g smör

1½ dl socker

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vanilj socker

½ dl Socker att strö över kakan

Skär rabarber i små bitar.

Smält smöret och blanda samman med Socker och ägg till en pösig smet.

Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker, rör sedan i det i smeten.

Bred sedan ut allt i en tund låg form och strö över rabarberna.

Avsluta med att strö Socker över hela.

Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.

Servera med vaniljvisp. Lika god kall som varm.

(tyvärr glömde jag bort kakan på kortet i ugnen så det blev lite bränt på kanterna men den var lika god för det)

Anne
2008-07-17 20:16
0

Jag gjorde precis en god smulpaj med rabarber och svarta vinbär, och med kardemumma i smulorna. Jättegott!

Solaika
2008-07-18 00:17
0

Här har vi oxå käkat rabarberpaj (smulpaj) fast med vanilj och kanel i. Det va riktigt mumsigt :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

feiner
2008-08-17 15:53
0

Godast är rabarbersoppa. Kan ätas varm med ett glas mjölk till men riktigt läskande är att ha den kall i kylen och dricka likt saft.

Bitar av rabarber förväller du i gryta, häller av vattnet, så syran försvinner. På med nytt vatten och koka upp igen. Sockra rejält och när rabarbern är mjuk så är det klart.

Härligt en varm sommardag.