Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3318 ggr
jn84
0

När gör jag tårtorna?

Slutar mitt sommarjobb på fredag och tänkte bjuda på tårta. Men jag funderar över om de håller sig över natten om jag gör dem helt färdiga på torsdag kväll? Är rädd att MMF (eller sugarpaste har inte bestämt än) blir torr eller tråkig av att stå över natten?

Är ju inte så sugen på att gå upp vid fyra på fredag för att börja exprimentera med tårtor ;)

Sen undrar jag över det här med grädde och MMF/sugarpaste. Har snappat upp i en del trådar att grädden kan smälta sönder täcket och att smörkräm kan förhindra det. Men hur gör man då smörkrämen?

april4
0

SMBC är en sorts smörkräm som man spacklar en tårta med. Denna ger fina kanter och ett fint underlag för att sedan ha någon sorts massa på. Den är väldigt söt och god!

SMBC Swiss Meringue Buttercream/ Marängsmörkräm

Används mest för att spackla med runt en tårta, istället för grädde. Stelnar mer och ger finare kanter på en tårta, om man eftersträvar perfektion! Denna var god på tårta, men gillar nog ändå grädde bättre! Faktiskt!

Drygt 3 dl socker
4 äggvitor
450 g smör
1-2 msk smaksättande (om du vill)

Vispa samman äggvitor och Socker över ett vattenbad. Det skall vara väl blandat och varmt. Har du termometer ska temperaturen stå på 60 grader.

Häll över röran till en bunke och vispa tills det är så hårt att man kan vända upp och ned utan att det rinner/ramlar ut sig (precis som när man gör maräng)

Dela smöret i mindre hanterbara bitar. Ha i hälften av smöret i marängen. Vispa på låg nivå tills smöret har blandat sig med marängen.

Halva mängden smör är blandat med marängen

Ha i resten av smöret. Vispa igen på mellan - hög hastighet tills smöret blandat sig ordentligt. Vispa mer, tills det känns slätt och bra och du är säker på att det blandat sig ordentligt.

Det ser lite klumpigt ut, men det är så det skall vara. Bara du är säker på att allt smört har blivit ihopvispat!

Nu är SMBC:n klar!

Nu kan du ha i något smaksättande om du vill. Någon essens, kakao, vaniljsocker eller något annat.

Smörkrämen kan frysas i plastburkar med tätslutande lock. Tina helt och vispa innan användning.

Detta borde räcka till att spackla en normal 24-26 cm tårta med, men jag har inte provat själv och är alltså inte säker.

Om du inte vet vad du skall göra med äggulorna som blir över, kan du göra:
LemonCurd
4 äggulor
2 dl socker
2 citroner
25 g smör

Blanda äggulor och Socker i en kastrull (gärna teflon om du har och gärna plastvisp). Värm på svag värme. Ha i citronsaften (vill du kan du även riva av citronskalet och ha i. Då blir det "bitar" i curden). Sjud på svag värme (det får INTE koka) tills det börjar tjockna. Detta kan ta en stund beroende på hur varm plattan är. När det är tjockt, ta av från plattan och ha i smöret. Låt stå kvar på spisen för att svalna.
Du kan göra vad du vill med curden. Du kan göra paj, ha på macka med ost, blanda med grädde och då får du Lemoncurdgrädde som du kan spackla en tårta med eller spritsa på cupcakes.

Av: MalinH

Datum för publicering

• 2008-03-12

är kommer ett recept som kommer från sajten

Tina-A
0

Gör tårtan dagen innan, men lägg på MMFen samma dag tårtan ska ätas.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jn84
0

#2 Tårtan kommer ätas halv nio på morgonen, det räcker alltså inte att göra tårtan kvällen innan?

#1 Har köpt sugarpaste, funkar det att ha bara grädde som spackel då?

Solaika
0

MMF tål grädde så det är inget problem.

Vilken sorts sugarpaste har du? Märke? Du kan fodra med smält/flytande margarin/smör under sugarpasten innan du lägger på den. Då kan du ha grädde. Har du Ballinas sugarpaste behöver du inte fodra heller. Den står emot fukten i grädden ändå.

Du kan absolut göra tårtan kvällen innan. Det gör jag alltid. Funkar alltid :) Jag skulle till o med fylla den imornkväll så den hinner sätta sig o bottnarna blir fuktiga. Sen täcker du o gör den klar på torsdag kväll.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tove-
0

Jag tror också att du kan göra hela tårtan kvällen innan :)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

jn84
0

Sugarpasten kommer från Panduro.

Då blir det bakning idag då och tårtfyllning :)

Solaika
0

Då är det Bakels SP du har.. fodra den med smält/flytande fett.. margarin, smör eller olja.. spelar ingen roll vilket. Då står det emot fukten från grädden. Och sen får du absolut inte täcka tårtan med en kupa eller så när den är täckt o står i kylen.. då spelar det ingen roll hur noga du har fodrat SPn, det smälter iaf. Tårtkartong går bra däremot. Annars är det bäst att ha den stå helt öppet i kylen. Lycka till :)

Does it become a walk?

/Ida

jn84
0

Penslar jag på det på själva pastan när jag kavlat ut den?

Kan jag ha grädde ytterst mellan tårta och pastan då?

Blir den inte torr om den står hela natten utan nåt skydd?

Många frågor här.. men det ska blir BRA tårtor :)

Solaika
0

Hur gick det för dig? Fick du nån ordning på grejerna?

Does it become a walk?

/Ida