2 frågor om fyllning
Hejsan, nu behöver jag hjälp igen.
Fråga 1: Kan man göra hallonmousse utan att använda citron? I receptet jag fick här innehåller nämligen det. Skälet är att jag ska göra en tårta imorgon till familjen och min dotter är extremt allergisk mot citrusfrukter, choklad och jordgubbar.
Fråga 2: Om det går att göra hallonmoussen utan citron, Vad lägger jag då som ett andra lager. Är lite trött på marsanfyllning och banan. Finns det några förslag på fyllningar som passar bra ihop som då alltså inte får innehålla alla typer av citrusfrukter, choklad och jordgubbar?

#1 Det kan du säkert göra, jag brukar inte ha de ;P
Här är ett gott recept på vaniljmous som du kan använda
Vaniljmousse
2dl creme fraiche
2 dl färdig vaniljsås t.ex. snabbmarsan 1/2 dl socker
1 /2 tsk vaniljsocker
3 gelatinblad
2 dl vispad grädde
Rör ihop creme fraiche, vaniljsås, Socker och vaniljsocker. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten o smält det sedan i en kastrull. Rör ner gelatinet i vaniljröran. Vispa grädden hårt och vänd ner i den avsvalna vaniljröran… Låt stå över natten övertäckt i kylen…
Åh, denna är så god. Passar verkligen till ALLT och är neutral och bra i smaken om man har annan fyllning som är mer smakrik.. Som kanske Limemoussen

Jag har aldrig citron i mina mousser (såvida det inte är citronmousse då ^^) så strunta i det du.
Passion sägs funka bra till hallon. Jag har fått bra kritik på tårta som innehållit kokos och hallon oxå. Blåbär? Björnbär?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida