Ostknut?
Kanske inte ett bakverk (?) men iaf - är det möjligtvis nån här som har receptet på ostknut, det där brödet Skogaholms hade för en massa år sen..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hur många år sen då? Jag har jobbat på Skoga men jag har aldrig hört talas om det brödet :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Det vete sjutton… Mamma slutade jobba där för ca 6 år sen tror jag, och ostknut slutade de med redan innan det :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Har aldrig hört talas om det. Vilken typ av bröd är det? Ljust eller mörkt?
Har inte heller hört talas om det brödet. Gå till googles och "fråga"
#3: Det är ljust.
#4: Har testat google, men inget resultat :(

Här kommer ett recept som i och för sig inte heter Ostknut men dock med ost i. Och underbart gott. Det går också bra att byta ut permesan till vanlig ost, öka då bara mängden lite.
Brytbröd
50 gr jäst
3 dl mjölk
100 gr smör
1 tsk salt
8 dl vetemjöl
1 dl parmesanost
1 msk oregano
1. Gör degen, spara lite av mjölet till utbakning. Låt degen jäsa ca: 30 min.
2. Dela degen i 21 delar och forma till runda bollar.
3. Blanda ost och oregano. Smörj en avlång form. Lägg 2 rader bullar i botten med 7 bullar i varje rad. Pensla med smält matfett och strö på hälften av ostblandningen. Lägg 1 rad bullar ovanpå i motten. Jäs brödet i ca: 30 min.
4. Pensla brödet, strö över resten av ostblandningen och grädda brödet längst ner i ugnen ca: 40 min. Låt det kallna insvept i bakdukar på galler. Brödet går bra att frysa.
Tackar! Ska testa baka det någon dag ^^