Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1145 ggr
Asa-N
0

Tips och trix för allergiska

Tänkte dela med mig lite av min kunskap när det gäller att baka till allergiska. Min dotter var ju mjölkproteinallergisk när hon var liten vilket medförde att hon inte kunde äta något med mjölk i. Detta medförde ju att jag vart tvungen att baka nästan allt utom matbröd som finns mjölkfritt. Idag tror jag även det finns mjölkfritt fikabröd.

• Istället för mjölk kan man med fördel använda Oatly Havredryck, den heter Solhavre på ICA. Dricker man den smakar den som flytande havregrynsgröt. Smaken sätter sig däremot inte på den mat/bröd man använder det i.
  • Mjölkfritt margarin finns i de flesta kyldiskar men även Milda Culinesse är mjölkfritt.

Om ni bakar och någon är äggallergiker så byt ut ägget mot ca 1 tsk bakpulver.

Är det flera som har tips för bak till allergiker, peta in dem här :o)

Asa-N
0

Ägg och mjölkfria våfflor

2,5 dl Solhavre/Oatly Havredryck
2,5 dl vatten
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk strösocker
1-1,5 dl smält mjölkfritt margarin

Det blir ca 12 st våfflor.

Asa-N
0

Istället för att pensla bullar och dylikt med ägg så kan man använda florsocker upplöst i lite vatten.

Solaika
0

Jättebra att du kommer med allergitips! Så småningom har jag tänkt skriva ihop en artikel om detta. Men just nu har jag tyvärr lite dåligt med tid till det.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

Bra fråga gärna, mjölkproteinallergi, laktosintollerans, glutenintollerans och fisk-äggallergi kan jag riktigt bra då dottern var mjölkproteinallergisk, hennes bästa kompis laktosintollerant, 2 av mina scouter var glutenintolleranta och själv är jag fisk-äggallergisk :O)

plutten-92
0

#4 jag tål inte mjölkprotein och så är jag lactosintolerat, så jag tycker att det är jätte kul att du delar med dig av dina kunskaper. :)

Asa-N
0

#5 Vad kul. Bara fråga om du undrar något, för som du förstår så är mycket av det "självklart" för mig.

Ellsa
0

Bra tips :)

[alena]
0

Väldigt bra om ni kunde ge tips på nåt smarrigt som passar för små fröknar som har både gluten och lactos.

Det är brorsans barnbarn och det är så tråkigt med maränger och den där glassen som jag brukar köpa…vad den nu heter. God men det blir lite tråkigt när små tjejerna inte kan fika på samma som oss eller också blir det den där glassen och marängerna för hela gänget.

Asa-N
0

Gluten är ju lite besvärligare då det ofta blir torrt. Men jag vet att jag en gång till en scout-historia gjorde en sockerkaka på någon glutenfri mix. Jag gjorde den i en tårtform och skar den sedan till tårtbottnar, sedan lade jag äppelmos i det första lagret och jordgubbssylt i det andra.

Uppepå och runtom tog jag låglaktosgrädde och dekorerade med frukt.

AnneN
0

#8 detta recept är helt fritt från gluten och går utmärkt att göra utan mjölkprodukter http://bakverk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0827e8c6-27e3-4563-9e6e-31f7e20da9b1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MalinH
0

Nu vet jag inte vad som diskuterats i tråden innan, men jag gör alltid tårtbotten som vanligt till glutenintoleranta, fats med mjölmixen som finns istället. Blir alltid superbra! Sedan hade jag hallonmousse och vanilj mousse i. Bytte bara ut allt som har mjölkprotein i sig mot laktosfritt. Dvs laktosfri grädde (minns nu inte vad märket heter) och Oaltys vaniljsås i vaniljmoussen (istället för marsansåsen) och så laktosfri grädde såklart!!

Sååå himla gott. Vaniljmoussen smakade nästan godare laktosfritt! haha.. riktigt goda fyllningar och de är så populära!

Egwene
0

Att göra en rulltårta och bara byta ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix och smöret mot mjölkfritt margarin eller olja fungerar också bra. Gott med sylt som en "vanlig" rulltårta, eller som tårtbotten i en tårta!

Asa-N
0

Ja de allra flesta bakverk funkar utmärkt att bara byta ut mjöl/mjölk eller vad man nu är allergisk mot till något som funkar :O)

Tequiero93
0

Jag håller me Asa_N. Alla vanliga bakrecept så kan man byta ut den vanliga mjölken till laktosfri eller soyamjölk. När de gäller mjöl så är de nästan samma me, bara att man brukar behöva använda lite mer glutenfrittmjöl ;)