Vad dekorera med?
I morgon ska jag baka en tårta innehållande följande:
Sockerkaksbotten
Geisha fluff
Sockerkaksbotten
Hallon blandat med grädde
Sockerkaksbotten
Men vad ska ja ha överst? MMF hinner jag inte göra =( Tänkte därför ha grädde men det ser ju tråkigt ut med bara grädde..
Allmäna råd rörande själva tårtan är jag väldigt tacksam för!
/Amanda

Eller kanske sådana runda stora chocklad bitar. tror dom heter noblesse. jätte goda. dom kan man ju täcka med och sen bara ta en klick grädde för att inte "hålen" ska synas mellan bitarna

Du planerar samma sak som mig mao.. ;) Fast jag hade tänkt mig chokladbottnar.. :) Ska testa mig på iaf.. *thihi*
Jag har köpt hem SP som jag funderar på att dekorera med.. Men jag har även gjort en sats mmf.. Så nu har jag lite beslutsångest..
Men lite snyggt spritsad grädde på kanske funkar? Lr choklad frosting? :)
// Nathalie

Jag slår ett slag för min chokladkräm. Den är otroligt god. 3 dl grädde 1 dl Socker o 1 dl kakao. Häll ihop ingredienserna i en bunke o ställ i kylen ungefär en halvtimme. Vispa upp till en kräm o täck tårtan. Tokgod och jätteenkel :D
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Att spritsa grädde och lägga bär i mitten, kanske med lite gelé över, är alltid snyggt, och otroligt enkelt:D

#4 Det var Solaikas choklad kräm jag tänkte på faktiskt när jag skrev. Har inte testat den själv ÄN, men den låter ju smaskens! ;)
// Nathalie

#7 Den ÄR smaskens ;)
Does it become a walk?
/Ida
# 8 Det stämmer! Man tror inte riktigt innan man testat att den blir så bra som den blir för den låter liksom för enkel, men den blir jättebra och god. Och den blir verkligen kräm. Jag trodde den skulle bli mer gräddlik.
DEt blev grädde utspritsad i rutor som blev fyllda med hallon…
En sak jag blev förvånad över var hur mkt geisha det blev, skulle lätt ha räckt till fyllning+täcka tårtan…

Va? Hur tjockt lager hade du då?
Does it become a walk?
/Ida
#11 Drygt 3cm och det tyckte jag nästan blev för mkt…

#10 Jag gjorde ju oxå samma tårta nu och jag håller med dig. Jag la på massa och lämnade ändå 1/4 kvar i byttan.. Det gick inte att ha på allt.. :S
Sen hade jag Ekströms Hallonmousse till och den vart det ju inte alls lika mkt av så det vart lite konstigt.. :/ Nästa gång blir det nog hallon blandat med grädde istället.. :P Eller nått helt annat.. ;P
// Nathalie
#13 Men var moussen god? Funderar på att ha den när jag fyller år…

#13 Den var helt okej faktiskt, fast jag hade velat ha lite färska hallonbitar i den oxå men tyvärr hittade jag inga färska hallon.
// Nathalie

Hm.. Jag tycker aldrig att det blir för mycket fluff. 3 dl brukar vara alldeles lagom till ett lager. Jag vill iofs ha tjockt lager o sen gör jag ofta stora tårtor på 28 cm.
Ekströms pulvermousser blir inte alls lika mycket. Räkna med att det blir ungefär den mängd som man ska ha vätska till pulvret. Sen är de ofta väldigt söta mousser. Fördelen med att göra själv är att man kan korrigera sockermängden efter hur sött man vill ha.
Does it become a walk?
/Ida