Tips på midsommartårta
Har lovat P+M att baka en tårta till midsommar i år och har inte en blekaste aning om hur eller vad jag ska göra. Tänkte höra om ni har några tips och idéer? Hade tänkt på nån med kanske chokladmousse och krossade hallon eftersom jag är lite trött på de vanliga tårtor med jordgubbsylt täckt med grädde. :P

Jag har recept på en supergod tårta men den är med citron, jordgubbar och grädde vill du ha det?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Visa den med citron, det går bra.
Nja, är lite trött på jordgubbar och grädde så avstår nog helst om det inte är nåt jättefantastiskt

Jag ska göra 2 tårtor till midsommar. En till själva midsommar middagen och den MÅSTE (enligt order) vara en jordgubbstårta.
Men sen ska jag göra en till lillasyster för att hon fyller år på lördag och hon ska få geisha fluff och hallon mousse på chokladbottnar. :) Jag hoppas att det ska bli riktigt smaskens.. :)
Endast fantasin kan ju igentligen stoppa dig.. ;)
// Nathalie

#0 Jordgubb är ju det klassiska sommarbäret. En jordgubbsmousse är faktiskt bland det godaste som finns. Här ska göras tårta till jobbet på fredag o där blir det choklad och jordgubb :)
#3 Även en klassisk tårta kan bli god. Gör vaniljmousse o jordgubbs-/hallonmousse istället för vaniljkräm o sylt. Sen kan du spritsa med grädde och lägga jordgubbar i mitten som du häller gelésocker över. Gott o snyggt :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

En marängtårta med jordgubbar är också supergott! Eller en "Budapestlängd" med jordgubbar/jordgubbsmousse/ hallonmousse som fyllning istället för grädde o mandariner.
Tack för era tips tror jag bestämt mig för att göra en med chokladbotten, krossade hallon, vit chokladmousse. Några tips på vad man kan täcka med? har tänkt lite på grädde eller passar det? Den ska vara färdig på fredag och har tänkt göra den imorgon så vet inte om jag har tid att beställa hem Sugarpaste.

#4 Precis vad jag tänkte.. Lite mosade färska jordgubbar på ena lagret och lite vaniljmousse på andra men tyvärr hittar jag inge recept på d.. Vet att jag har sett det här inne nånstans tidigare men nu är det som bortblåst.. :/
// Nathalie

#7 Hm.. jag har skrivit den på flera ställen.. Ska leta lite.. jag har inte måtten i huvudet just nu.
#6 Grädde kan man alltid täcka med. Det är så pass neutralt så det skär sig aldrig med nån smak man har i tårtan.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida