Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1082 ggr
Enetra
0

"jordgubbstårta"

min pappa fyller år på lördag och jag ska fixa en tårta till honom då. när jag frågade honom vad han ville ha för tårta fick jag enbart svaret att han ville ha en jordgubbstårta och nu tänkte jag tolka det lite på mitt eget sätt.
Jag ska göra en tårta som är formad som en jordgubbe helt enkelt. ska täcka den med SP. jag har redan klart för mig fyllning och så.
det jag behöver lite hjälp och tips på är hur jag ska forma själva bottnarna för att få bästa resultat…har bara gjort vanliga runda tårtor innan så det här blir ett pilotprojekt för min del och jag är tacksam om någon har lite tips och råd att komma med.

Solaika
0

Hm.. det där är lite trixigt.. Jag skulle nog forma nedersta bottnen i grundformen så att säga.. Kanske lättast att göra långpannebottnar o göra lager som du formar och pusslar med till en bra o lagom rundad form.. sen gör du den slät med grädde eller smörkräm innan du täcker den =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Enetra
0

hmmm…det lät som en bra idé…hade inte ens tänkt på långpannebottnar utan mest försökt utgå från runda formar

Solaika
0

hehe.. näe, man kan ju inte ha allt i tankarna heller :) Det är därför vi finns här :)

Does it become a walk?

/Ida

Enetra
0

det är jag väldigt glad för…man blir lätt lite hemmablind ibland och då är det skönt att ha någon/några man kan fråga

Solaika
0

Precis.. jag håller med dig helt. Därför jag sparkade igång den här sajten :)

Does it become a walk?

/Ida

Liss
0

Ja, jag tänkte också så.. att man gör bottnarna i en långpanna så dem blir fyrkantiga. Och så skärm man dem i formen man vill ha därefter.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Solaika
0

Det går ju att göra av runda oxå. Men det blir genast en mindre tårta då eftersom man inte har lika mycket att ta av =)

Does it become a walk?

/Ida

Enetra
0

det blev bottnar gjorda i långpanna…det var det enklaste kom jag fram till. slänger upp en bild lite senare idag sen i bildtråden…

tack för hjälpen..=)

sasha-
0

Å ser fram emot bilden=)