Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2554 ggr
Frida
0

Tårtplanering

Sitter och planerar en tårta till lillasysters 20 årsdag. Har lyckats producera två "riktiga" tårtor innan men det var endast med marsipantäcke och nu vill jag pröva annat. Man blir så oerhört inspirerad av allt man ser här, för att inte tala om vad som finns på alla länkar!

Har kommit så långt att jag ska täcka skapelsen med MMF, men sen då? Just nu går tankarna i att göra svarta dekorationer av antingen fjärilar eller murgröneblad. Vad är bäst att använda, SP eller FP? (Fjärilarna är tänkta att vara i 3D om jag väljer dem.) Antar att jag även borde införskaffa ätbart lim att fästa fjärilar/blad med?

Andra idéer mottages mer än gärna!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Solaika
0

Va kul att du hittar inspiration här =)

Till fjärilar eller murgröna skulle jag välja FP. Det stelnar och skapelsen håller formen. SP kan oxå stelna (om man inte har Ballinas) men inte alls på samma sätt. + att det tar betydligt längre tid.
Ätbart lim tycker jag är smidigt att ha hemma. Det är så enkelt att använda lixom =) Men det går även med vatten om det inte är en allt för tung dekoration som inte ska sitta på sidan av tårtan. En del använder kristyr eller lätt uppvispad äggvita. Men som sagt.. ätbart lim är jättesmidigt att ha hemma. Jag använder det ofta!

Vad gäller MMFen så tänk på att du har så färska MM som möjligt för att få en bra deg. Tänk oxå på att det ska vara kladdigt när det är färdigt. Det blir bättre när den har fått vila. Även eventuell färg som du tillsätter brukar djupna när den har fått vila.

Undrar du över något mer är det bara att fråga =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Det blev lite ändringar på det hela. Lillasyster tyckte det blev för mycket med MMF så det blir Marsipan istället. Får göra MMF till min egen födelsedag.
Sen så blir det vita fjärilar torrmålade med pulverfärg. Ska bli så kul att göra det hela och jag hoppas att jag inte klantar till det allt för mycket. Är ju många människor som ska se det hela sedan. 3

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

För mycket? Fast Marsipan är ju gott det oxå =)

Ska bli jättespännande o se din kreation sen. För du måste ju fota o visa upp =)

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Ja det var "konstigt" enligt henne och jag kan inte mer än böja mig för hennes vilja. Är ju trots allt hon som ska få den. Och jag klagar inte nämnvärt över marsipanen heller *mums*

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

Haha.. Det smakar ju Marsmallows om den.. jaja =) Jag måste göra sånt elände idag.. jag gillar inte o jobba med det, men jag har inget val då beställarna inte tål nötter o mandel o SPn är slut.

Marsipan är jättegott. Det är synd att det är ganska svårjobbat på tårta =)

Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

Jag ska göra tårta nästa vecka, men det ska bli en ren gräddtårta. Har inte riktigt bestämt vad jag ska ha emellan ännu eller hur jag ska dekorera den, men det ger sig under resans gång så att säga :o)

Solaika
0

#6 Spännande =)
Själv ska jag nu ställa mig o tillverka MMF :/

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Hihi, idag kom mitt paket från kakburken med FP och vinröd Marsipan mm. Trodde först att färgen skulle vara lite klen men blev glatt överraskad när jag såg den djupt röda färgen. Så nu är det bara att försöka hålla sig ifrån grejerna tills det är dags att baka. Tillfället när tårtan ska ätas flyttades fram en vecka så nu får jag vänta ännu längre med kliande fingrar.

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

Äsch va jobbigt o vänta ;) Den vinröda marsipanen är jättefin. Glöm inte att fodra den innan du lägger på den på tårtan sen =) Du får fippla med FPn sålänge. Den torkar ju så dekorationer i FP kan du göra redan nu =)

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

#9 Men det skulle du ju inte ha sagt! Måste ju plugga matte denna veckan, nu lär jag ju leka med FPn istället =P

Värdinna på Fantasy

ostkaka12
0

bravo!

Solaika
0

#10 Hihi.. man orkar inte sitta hur länge som helst med FP..=P

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

#12 Kanske inte men nu va jag i alla fall såpass duktig att jag höll mig unden det. Får börja pilla lite med FPn imorgon och på tisdag så de hinner torka ordentligt.

Vad tror ni om att jag gör fyllningarna på torsdag (choklad- och limemousse), fyller tårtan på fredag och täcker med grädde och Marsipan och dekoration på lördag när den ska ätas?
Blir det bättre/godare med smörkräm istället för grädde?

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

Tycker din plan låter bra. Fyllningen låter himla god och annorlunda måste jag säga..

Vad gäller smörkräm/grädde så är det en smaksak. Smörkräm kan man göra skarpare kanter med. Det har en risk oxå eftersom en skarp kant kan skada täckmassan. Jag föredrar grädde. Om tårtan är ojämn nånstans så blir det väldigt mycket smörkräm där när man ska jämna till. Dessutom är det otroligt mastigt. Men som sagt.. smaksak. Fördelen med smörkräm då eftersom jag såg nu att du ska täcka med Marsipan. Med smörkräm slipper du fordra marsipanlocket. Se till att kanterna inte är för skarpa bara. =)

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Ja det är väl ungefär så jag tänker mig fördelen med smörkrämen, ett moment mindre att bry sig om. Jag kanske gör så att jag gör en laddning med smörkräm och en med grädde så får jag se hur tårtan ser ut angående jämnhet etc.

Att det blir mastigt med smörkräm är nog faktiskt en fördel (mest fundersam på smaken i kombination med fyllningarna). För det blir nu bara en tårta från mig till 40 ca personer eftersom lillasyster ville köpa resterande tårtor. Får helt enkelt göra bra ifrån mig nu och lära mig mer avancerade bakverk så jag kan få göra alla tårtor nästa gång Skrattande

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

Vilken tokig lillasyster du har. Köpetårtor är ju inte alls lika goda! ;) Du får göra en långpannetårta då =P Räcker till ca 45 pers ;)

Smörkräm smakar ju i princip bara sött.. så jag tror inte du behöver bekymra dig om smakkombinationerna.

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Jo nog är hon tokig alltid. För nu vill hon baka en *piip* massa rulltårtor och göra en enda lång rulltårta av.
Långpanna säger du. Hur mycket Marsipan skulle det kunna tänkas gå åt för att täcka en tårta av sådana mått?

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

Men, va tråkigt med rulltårtstårta =P

Mja.. det går nog inte åt mycket mer än 1 kg för att täcka en långpanna.. men jag skulle nog ha 1,5 hemma för säkerhets skull =)

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Hmm, då får det bli en vanlig cirkulär tårta för jag har bara ½kg hemma och hinner kanske inte få hem mer. Annars kan ju lillasyster få göra som hon vill så kan jag och pojkvännen sitta i ett hörn och äta upp "min" tårta utan att dela med oss till de andra Oskyldig

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

hahaha.. alternativ två lät ju trevligt ;) Du har inte färg hemma då så du kan köpa vanlig Marsipan i butik o färga själv?

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Njae, det där med att färga Marsipan gör jag helst inte en gång till. Gjorde det till mina egna 20års tårtor och det var riktigt drygt.

Värdinna på Fantasy

Solaika
0

haha.. jo, jag vet. Fast det beror lite på vilken färg man väljer oxå. Mörk färg kräver ju mer såklart =)

Does it become a walk?

/Ida