Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 5068 ggr
anetka
0

Spritsar och tyllar

Hej!

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig lite med det här med spritsar, kopplingar och tyllar. Ska investera lite och köpa grejer från kakburken.se för att komma igång med dekorerandet. Som jag förstått det hela använder man kopplig för att kunna byta tyll utan att behöva tömma påsen emellan, vilket låter jättesmart. Men på en av tyllarna jag vill ha, en dropflower, står det i beskrivningen att den används utan koppling. Hur funkar det?

Skulle någon vänlig själ vilja förklara för mig, grundligt och från början =), hur det här med spritsar, kopplingar och tyllar egentligen funkar?

edit.  När jag ändå är igång skulle jag vilja be om lite tips o tekniker på hur man spritsar. Tanken är att jag ska göra små blommor av kristyr, till att börja med iaf.. =)

Solaika
0

Jag är inte jättehajj på det här med spritsning. Har mest gjort Cornelli Lace och enkla dekorkanter nertill på tårtorna. Men lite om tyllar och sånt kan jag ju =)

Spritspåsar, ja där är det lite som man känner. Engångs eller flergångs. Storlek, samma där.. som man känner. Jag använder mest engångs. Ren bekvämlighet måste jag säga.

Tyllar och kopplingar.. Kopplingarna är precis som du säger för att kunna byta tyll utan att behöva kladda över kristyren i en annan påse. Du behöver alltså ett gäng. Mestadels små kopplingar. Väldigt få tyllar som kräver stor faktiskt. Alla tyllar av metall går att sätta i kopplingar. Men de går så klart även att sätta utan koppling. Just dropflowertyllen vet jag inte.. men det enda som hindrar en tyll från att sättas på en koppling är om det finns någon kant på den som gör att den inte kan skruvas fast i kopplingen.

Tekniker är verkligen inte min starka sida som sagt. Blad är ganska lätt. Blommor har jag aldrig testat. Andra saker, som att skriva eller göra mönster, där handlar det egentligen bara om att ha rätt koncistens på kristyren och hitta det sätt som just du lättast kan hålla spritsen stadigt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
0

Jag investerade i en spritspåse som kostade mutum. Den levde och var fräsch i många år. Helt suverän. Tyvärr gick den en tragisk och hemsk död till mötes när den fastnade i munnen på min rottis. ;-)
Men det var av märket tuperwere i alla fall och väl värd sina pengar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

april4
0

Tuperewere har väldigt hållbara grejer. Lite dyra, men väl värda sina slantar, precis som du säger #2. Jag hade för några år sen ett underlag i mjukplast som hade pizzaringar i olika storlekar på. Den använde jag i många år som ett underlag när jag bakade allt möjligt…….nu är den försvunnen sen några år. Saknar den ff. Nu skulle jag behöva den, speciellt när man färgar SP.

Solaika
0

#3 Ett sånt underlag har jag.. som jag fått ärva av mor min.. men jag har inte kommit på att jag kan använda det än =P

Does it become a walk?

/Ida

Egwene
0

Kan man köpa tyllar på Panduro? Någon som vet?

Ätbart silver, var hittar man det?

april4
0

Du kan köpa tyllar på Kakburken eller Tårtdekor. Bägge länkarna finns här på Bakverk. Jag har köpt mina ätbara silverkkulor på Ö & B. Finns säkert på länkarna jag nämnde oxå.

april4
0

#4 testa underlaget när du färgar pasta eller gör MMF. Då måste den vara kanonbra, för det är bara att skölja den ren sen. Ja gska kolla här om nån säljer en sån. Vill så gärna ha en likadan.

Solaika
0

#5 Tyllar har jag ingen aning om på Panduro.. men det är nog inte omöjligt.. ska kolla upp det.
Ätbart silver.. vad menar du med det? Jag har bladsilver som är ätbart. Väääldigt svårjobbat dock. Men det finns på Sqiures kitchen i England. Vilket för övrigt är en bra onlinebutik.. dom är billiga o har billig frakt.

#7 Ja, jag får ta o göra det =) Jag måste göra MMF imorn eftersom jag inte fått paketet jag beställde med SP.. blir så trött. Dumma röda dagar! Jag som verkligen inte alls gillar o jobba med MMF..

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Verkar inte finnas tyllar på Panduro tyvärr.. Verner & Verner har det däremot om du har en sån butik där du bor.

Does it become a walk?

/Ida

Egwene
0

#8 Jag menade sådant silver som du hade på en tårta på din sida, på ett kors…

Solaika
0

Ja, det är ätbart bladsilver.. finns på den här sidan Men som jag sa, det är otroligt svårjobbat. Men med träning så blir man säkert bra på det. Jag har bara testat en gång =)

Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

#5 Tyllar och annat för att dekorera tårtor har funnits på Panduro för några år sedan. Nu har de enbart grejer för att göra karameller.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ClarasMamma
0

När jag började köps in grejer så köpte jag ett startpaket med massa tyllar,spritpåsar och färger där fanns det med hur du spritsa med.. finns även om du tittar runt på nätet hur man gör..

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Egwene
0

Jag hittade något paket med tyllar + spritspåse på Panduro I Helsingborg (Skåne). Tror den gick på ungefär 250-300 kr.