Provsmakning - smakråd
Nu får ni hjälpa mig!
Om en månad ska jag ha provsmakning med ett par som jag ska göra bröllopstårta till i augusti. Det ska vara somriga smaker. Något ihop med choklad troligen.
Hallon och jordgubb ska iaf kombineras med choklad. Men vad kan man mer kombinera med choklad? Det står lite still i skallen just nu. =/
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Banan och Kiwi går ypperligt ihop med choklad.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiwi är en av mycket få frukter som är i stort sett omöjliga att göra fyllning på. Det innehåller ett enzym som bryter ner gelatin o agar agar nämligen.
Banan känns lite för.. barnsligt på nåt vis i en bröllopstårta.. Men det är ju en tanke iaf..
Jag funderar på apelsin.. men jag skulle vilja ha nåt mer orginellt..
Does it become a walk?
/Ida

Citron är jätte gott att kombinera med choklad och ger en frisk smak =)
Tro det eller ej men blåbär är också gott
Daim
Nougat
Annanas
Banan
Kanel, fast det kanske hade passat bättre kring jul
Apelsin
Äpple
Kiwi
Päron
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Äpple och kanel är jättegott att kombinera =)
_**/Mvh Anne

Mint och banan är inte heller dumt. :-)
Audiatur et altera pars
Smultron? Men det kanske är svårt att få tag i?
Helena

Choklad med choklad känns inte aktuellt.. Nougat funkar inte eftersom dom inte tål nötter.
Annanas o kiwi är toksvårt att göra fyllning på även om det låter väääldigt gott.
Citron hade jag inte en tanke på.. däremot apelsin som sagt.. tål att funderas på..
Kanel är nog svårt att göra en bra fyllning på i tårta, o det är som du säger mer jul än sommarsmak =P
Blåbär föreslog jag men det ville dem inte ha. Äpple är oxå sånt som jag inte ens hade en tanke på.. Päron passar ju riktigt bra till mintchoklad så varför inte till choklad =)
Mint o banan? Det lät ju riktigt läskigt ;-) Kanske beror på att jag verkligen inte tycker om banan iofs. =D
Smultron låter ju hur gott som helst.. men som du säger så är det nog svårt att få tag i till början av maj =)
Does it become a walk?
/Ida

haha, men inte minst och banan ihop. Det var två vitt skilda förslag. hihi
Audiatur et altera pars

Haha Åsa jag trodde också du menade mint & banan ihop =P
_**/Mvh Anne

Hahaha.. jahaaa.. Så lät det ju inte =P
Mint funkar.. men dels är det svårt att få en fyllning på ren mint.. sen vill dom ju ha sommarfrisk smak på tårtan.. o det gör inte mint riktigt.=)
Does it become a walk?
/Ida
jag tror på mint och päron isf, ett rätt syrligt päron och bara lite mint.
Helena

Melon
Aprikos
Carambola (stjärnfrukt)
Cherimoya (smaken påminner tydligen om päron, banan & smultron)
Guava
Mango
Mangostan (smaken påminner om persika & annanas)
Nektarin
Papaya
Passionsfrukt
Pepino
Persika
Persimon
Phitaya
Björnbär
Hjortron
Tranbär
Vinbär
Krusbär
Körsbär
_**/Mvh Anne

Kan tillägga att hälften av de jag räknat upp i #12 har jag inte ens hört talas om förr, hittade dem i en bok nu
_**/Mvh Anne

Oj oj.. =) Passionsfrukt har jag oxå funderat på.. Mango är ju intressant oxå.. Väldigt många smaker du kom på Anne.. men det blev ju inte lättare för mig att bestämma mig =P
Does it become a walk?
/Ida

#11 Päron o mintchoklad är jättegott ihop.. men vad jag har förstått så är det vanlig choklad dom vill ha o inte mint så då är det bara att rätta sig efter deras önskemål =)
Does it become a walk?
/Ida
Jaha, så dom vill ha choklad? men päron och choklad är ju också gott.
Mango då?
Helena
päron är väldigt gott med helt vanlig choklad också. Synd att de är nötallergiker - annars hade jag föreslagit pistage.
Choklad och vit choklad är en variant. Eller choklad och kola. Mörk choklad och citron. Skulle akta mig för choklad/apelsin - många som tycker att det är ruskigt otäckt, och jag skulle inte vilja bjuda på det på ett bröllop.
Vit choklad, kolasås och päron som fyllning?
Helena

#16 Ja, mango skulle kunna fungera..
#17 Det låter som att dom vill ha choklad och nån frukt/bär till.. annars hade ju en tripple choklad varit en variant. Citron har jag aldrig tänktpå att man kan kombinera med choklad..
Har aldrig hört förut att folk inte gillar apelsin o choklad.. men tydligen så är det så..
#18 Det låter gott.. om än väldigt sött ;-)
Does it become a walk?
/Ida
Jag gillar inte choklad med apelsin, det är urk :P
Jo, men då sparar man på tårtan, då tar gästerna minsre bitar ;) Man behöver inte hälla på mängder med kolasås, lite räcker om man inte vill ha det så sött.
Helena
Jordgubbar doppade i choklad….. mums fillibabba

#20 Knasiga människa, det som är så gott ;)
Problemet med kolasås är att det gör tårtan lite instabil.. o den ska fraktas ungefär 10 mil.. så det måste vara så stadigt som möjligt =)
Does it become a walk?
/Ida
Jag är inte knasig! Bara en gnutta, och jag äter inte så mycket mer än pannkakor enligt typ alla xD
Hmm, men en riktig seg kolasås, då? Oj vad jag envisas, men det är ju så gott^^
Helena

Haha.. finns det mer kräsna människor än jag menar du? ;)
Alternativet i så fall är att göra en Dumlefluff.. då får man en hyggligt stabil kolasmak.. men jag är liiite tveksam till att blanda tre smaker. Det får inte bli för rörigt i munnen =)
Does it become a walk?
/Ida
Mja, men den vita chokladen och kolan är ganska lika, mjuka smaker.. jag skulle vara nyfiken på det iaf^^ Hmm, dumlefluff.. har jag aldrig smakat, men det kanske skulle funka. Jag är inget fan av dumle, tycker det är för sött, funkar det att göra på riesen? :P
Helena

Mango som sagt… eller granatäpple, det är såååå fräscht och snyggt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#19 Jo jag brukar ofta sätta i lite citron då jag gör något med choklad =) Senast gjorde jag ju en kladdkaka med citron i och den vart riktigt smarrig=)
_**/Mvh Anne

#25 Det funkar att göra på nästan vilket godis som helst =)
#26 Mango är en stark kandidat just nu.. Granatäpple låter svårt att göra som fyllning?
#27 Ah, just det.. frågan är hur det fungerar ihop som två skillda smaker..
Does it become a walk?
/Ida

#28 den gången som jag gjorde en chokladsockerkaka med citronkräm till så fungerade det iaf, fast å andra sidan så är jag galen i både choklad och citron =)
_**/Mvh Anne

Det fungerar säkert.. jag har bara så svårt att få ihop smakerna i min mun =)
Does it become a walk?
/Ida

Ett tips. Kolla i barnpure hyllan- Ärligt talat är deras dessert purer underbara i tårtor. Finns i många sommriga och goda smaker.
Audiatur et altera pars
Jag kom på en annan variant - mörk choklad, syltad ananas och vaniljmousse. Eller mjölkchoklad med syltad ananas. Ingen ananasmousse alltså - det är ju precis som kiwi mycket knepigare att göra, utan små bitar av hackad ananas, lättsyltad i vaniljlag…

#31 Ja.. man kanske skulle ta en sväng förbi där.. synd att jag inte läste här innan vi va o handlade idag.. =/
#32 Det låter ju himla gott.. Ibland är det dumt att det finns så mycket att välja på ;-)
Does it become a walk?
/Ida

Choklad+skogsbär
Choklad+apelsin
Cholkad+citron

Första gången jag är inne idag nu oxå.. Min dator är så seg så den hinner inte starta igång sig på morgonen.. O jag har varit med gubben i Norrtälje idag :-)
#35 Skogsbär.. det låter ju oxå himla gott =)
Does it become a walk?
/Ida

Mm, det är gott

Hur gör man med kiwin om det är så svårt? Kan man "hälla i " något i grädden?

Jag vet inte om det går med Kiwi alls. Jag har hört nåt om att man ska kunna koka kiwi och annans ganska rejält länge så ska de enzymerna brytas ner.. men jag vet inte om det stämmer
Does it become a walk?
/Ida