Kaka med daim
Jag älskar marabous daim. Nu undrar jag om man kan ha den i någon kaka? Mjuk eller hård spelar ingen roll. Men det vore roligt med tips på kakor att använda den i.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Man borde kunna använda den PÅ någon kaka tycker jag i alla fall :o)

Jag hittade detta receptet på internet, dock är det med "vanligt" daim, men det borde vara samma sak. Lycka till!!
Kladdkaka med daim.
Ingredienser:
4 ägg
6 dl socker
200 gr smör
3 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
4 msk kakao
1 nypa salt
2 dubbeldaim.
Gör såhär:
1.Smält smöret till smeten samt vispa ägg och sockret poröst.
2.Blanda alla övriga ingredienser till smeten.
3.Häll ut i smord långpanna (eller med bakplåtspapper i botten).
4.Grädda i 175° i 20 – 30 minuter.
5.Hacka dajm och strö över kakan när den fortfarande är varm.
6.Skär rutor då kakan svalnat.

Här var visst ett med rätt sorts daim.. http://www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21422385.html
Den låter väldigt smarrig

Man kan alltid stoppa chokladbitar i en kladdkaka =)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jättesnällt. Men finns det någon annan kaka än kladdkaka. Jag kan ju inte baka kladdkakor.
Hmm, får fjäska för lillesyrran kanske hon bakar en åt mig. Var länge sedan sisst nu :-)
Audiatur et altera pars

Men kladdkaka är ju inte svårt. Vad är det du inte kan med det? Stoppa chokladbitar i en vanlig sockerkaka då? Det går utmärkt det oxå. Hacka den bara så det blir lite mindre bitar o sen rör ner i smeten o så in i ugnen.. njutes gärna lätt avsvalnad så chokladen fortfarande är lite smält :-)
Does it become a walk?
/Ida

Jag vet inte vad det är som inte klickar mella mig och kladdkakor. Men den blir verkligen inte god :-(
Audiatur et altera pars

Hm.. va märkligt.. Men testa after eight-kladdkakan som finns i en tråd lite längre bak.. Den går inte att misslyckas med =)
Men testa vanlig sockerkaka med chokladhack i.. det är mums det med =)
Does it become a walk?
/Ida

Ska testa det där med sockerkakan. Lite taskigt att inte kunna göra kladdkaka när man älskar det. Men ärligt talat jag lärde mig baka winerbröd när jag gick i fyran. Men klarar inte av kladdkaka. Hur normalt är det?
Audiatur et altera pars

Men, det är ju bara o fortsätta testa med kladdkaka. Det finns ju en miljon olika recept och alla är inte goda. En del är dessutom svårare.. Till slut hittar du nog ett recept som passar dig =)
Does it become a walk?
/Ida

hehe, ja jag kanske ska vara envis och inte ge upp :-)
Audiatur et altera pars

Man ska aldrig ge upp.. då kommer man ju ingen vart =)
Does it become a walk?
/Ida

Den enklaste tårtan som finns
2 marängbottnar
3 dl grädde
3 dubbeldaim
Krossa daimen och blanda med den uppvispade grädden. Lägg grädden i mellan och ovanpå ta även lite runt marängbottnarna. Sikta lite kakao på toppen. Låt den gärna stå i några timmar i kylskåp innan förtäring. Den bara smälter i munnen…..

Vad gott det lät! Det måste jag testa någon gång!!
ÅsaF, du är nte ensam, mina kladdkakor blir inte alls bra heller… men familjen får stå ut med dom halvtaskiga när jag väl försöker ^^

ÅsaF och isafisa, på vilket sätt blir de inte bra?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mina misslykcas alltid på olika sätt. Så det går inte att räkna upp. Men kontentan är att mina blir verkligen inte goda. De är inte ätbara helt enkelt.
Audiatur et altera pars
#13: Jag brukar göra den såhär:
2 marängbottnar
3 dl grädde
2 dubbeldaim
2 bananer
Bananen skivas i många tunna skivor och daimen krossas (ex med hammare).
Marängbotten underst. På med vispad grädde. Lägg på några bananskivor, gärna så det blir ganska täckande. På med lite krossad daim, ganska täckande. En till marängbotten. På med grädde. På med banan. På med daim.
In i kylskåpet en timme eller två och sedan är det bara att frossa. UNDERBART GOD
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#18 Den ska testas :)