Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1280 ggr
april4
2008-04-19 11:00
0

Färger

Hur blandar man för att få svart färg? Tänkte göra en fotbollstårta i juli och vill göra en fotboll och fotbollsskor på tårtan.

KickanLilja
2008-04-19 11:42
0

Min syster  beställde karamellfärg som var svart som man skulle kunna färga marsipanen och grädden med, men marsipanen blev lila och grädden grå hur mcket färg man än hade i så det är inte att rekomendera.

När jag gick i skolan (ca 5-6 år sedan) kunde man beställa svart Marsipan från det lokala fiket, men nu får man inte göra det längre här, men kanske hos dig?

april4
2008-04-19 11:55
0

Tack för tipset, Jag har hushållsfärg och även pastafärg, vet bara inte vilka färger jag ska blanda. Onödigt att köpa färdig svart om det går att blanda. Kanske grön och blå!!

Vet inte om det går att få svart Marsipan här. Däremot så har jag ingen behov av just Marsipan, eftersom jag gör täckningen med MMF och ev dekoreringen med samma. Tack ändå.

Solaika
2008-04-19 16:30
0

Svart pastafärg.. Det finns sån som är extra koncentrerad men det går med vanlig. Det går åt mycket färg! Färga så mörkt grått som möjligt, ha i lite lite rött för att få bort den lila tonen. Låt massan ligga o dra några timmar så djupnar färgen ytterligare. Livsmedelsfärg funkar inte så bra, det är för mycket vatten i det.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
2008-04-20 00:47
0

Tack för det #3. då ska jag beställa det. Behöver det till den 3/7. Nu har jag bakat tårtbotten med receptet som är här på bakverk. Lyckades till 100% med den. Marschmaollowsen har jag smält och nu ligger den i kylen och vilar över natten. men vilket geggagöra. Det var jättesvårt att få in den i påsen från bunken. Så hoppas den är god på tårtan sen. Nästa gång kanske jag testar på sugarpastan istället. Premiär på denna tårta är i morron.

Solaika
2008-04-20 03:45
0

Haha.. Ja, MMF är verkligen jättekladdigt. Inget för mig som inte gillar att kladda ;P Glöm inte o ta kort imorn nu. Vi vill se tårta! Undrar förresten.. Jag är inte säker.. Men jag tror MMF ska ligga i rumstemperatur..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
2008-04-20 08:03
0

Jag trodde att den skulle va i kylen, antagligen för att man är så van att ha nästan allt där. Nu har jag tagit fram den i alla fall så den hinner vara i rumstemteratur några timmar. Jodå, skickar bilder senare på tårtan.

MalinH
2008-04-21 00:42
0

Kladdig MMF, ja.. som jag skrev i artikeln, så ÄR det kladdigt! Bara att vänja sig om man vill hålla på med MMF! Men ja, jag använder ju mycket olja och då upplever inte jag att det är kladdigt! Och så har jag ju plasthandskar med, som jag oljar in ordentligt! Jag tjänar så mycket på att hålla på med MMF. Tycker inte alls det är jobbigt (förutom att jag inte har micro att smälta marshmallowsen i!!) Och sedan tycker jag att det är bra mycket godare än både bakels och ballinas sp. Än har jag inte testat mig på hemmagjord sp, så det kan jag inte uttala mig om!

Ja, den ligger bäst i rumstemperatur! Säkert går det i kylen med, men det finns liksom ingen mening med att ha den där!

april4
2008-04-22 21:33
0

#7 min mening var inte att klanka på MMF:en. Bara jag som inte kan hantera det, första gången oxå. Jag har micro men valde att smälta över vattenbad. Håller med om att MMF är billig. Här kunde man köpa 2 påsar marschmallows för 10 kr och 250 g i varje påse.