Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1201 ggr
Åsa
0

Maräng, tror jag

Jag har ätit flera goda tårtor med något vitt på som verkar ha spritats ut och sedan bränts av med brännare. Jag tror att det är någon slags mjuk maräng-kräm eller något för det smakar maräng men är lent och krämigt.

Är det någon som förstår vad jag menar och som vet vad det är och gärna hur man gör det?

Det är bara sååå gott!

Åsa

Solaika
0

Nog är det maräng alltid. Jag har tyvärr inget recept just nu. Men jag ska leta på nåt så återkommer jag =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Åsa
0

Åh, tack, vad snällt. Väntar tacksamt.

Solaika
0

Jag lyckas inte hitta nåt bra på internet just nu. Men jag vet att min mamma brukar göra sånt ibland. Så jag har skickat ett mail till henne o bett henne skicka receptet. Återkommer så fort jag har fått svar från henne.

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Det är Glace au four mamma brukar göra. Vet inte om det är intressant. Men marängen är iaf äggvita och Socker. Inte svårare än så =)

Glace au four gör man först en sockerkaka på äggulorna, grädda den och låt den svalna. Vispa äggvitorna till hårt skum o vänd ner sockret så det blir en marängsmet. Lägg glass på sockerkakan och bred över marängsmeten noga så det inte är hål någonstans. Grädda i ugnen i max 5 minuter.. håll koll så det bara blir en lätt ljusbrun färg på marängen.

Det här är ett recept.. Mamma gör ju allt från grunden, men det fungerar säkert med färdiga bottnar oxå. =)

Skulle tro att marängen är samma som ovan iaf. Det finns ju inte så många sätt att göra maräng =P

Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

Utprintat och klart *S*

Åsa
0

Nu var det länge sen jag åt glace au four så jag minns inte hur marängen blev men jag får testa.

Tack så mycket!