Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 7305 ggr
Faxlin
0

Tårtrecept

Jag söker ett recept på en tårta att göra till den sista april när dottern fyller år.
Hon älskar maränger och choklad. Så gärna något riktigt smaskigt i den vägen. Men det får inte vara en stark chokladsmak heller. Lite svårt det här. Men det kommer gå åt åtminstone tre tårtor så det känns som om det vore roligt med en del olika förslag.

Hoppas ni kan tipsa om något bra.
Mvh ÅsaF

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Wiizy
0

Hehe, hur gammal blir hon? *OT men jaja*

Solaika
0

Man kan ALLTID stoppa i en marängbotten i en tårta. Men, maräng smälter om man inte penslar den med smält choklad eller smörkräm. Och smälter marängen så säckar tårtan ihop. Det är ju inte så kul.

Jag skulle kunna tänka mig en ljus chokladbotten med en chokladpenslad marängbotten. Fylla med Dumlefluff och vaniljmousse. Det är otroligt gott ihop o inte jättemycket choklad.

Jordgubb och choklad i vita bottnar är en av mina favoriter. Chokladen kan man antingen köpa ekströms chokladmousse med crisp eller göra en ganach. På vanlig mjölkchoklad kan man alltid få en god fyllning.

Många gillar hallon och choklad.. jag är inte en av dem dock ;-)

Banan och choklad är ju en barnvänlig kombination oxå.

Mer vuxen.. After Eight och päron.

Mer tips? :-)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
0

Ohh,det där me choklad och maräng lät inte dumt.

Hon fyller 14 år. Så det är så där mitt emellan vuxet och barn. Men sedan kommer det både vuxna och barn hit så det känns som om tårtor som passar lite olika åldrar är fullt okej att göra.

Audiatur et altera pars

Solaika
0

Maräng är alltid gott att stoppa i tårta. Men det passar helt klart bäst med choklad av nån anledning :-)

Du får väl konferera lite med dottern o fråga vad hon vill ha :-) Päron och A8 är sånt där som jag kan äta hur ofta som helst. Men det smakar väldigt mycket mint såklart så det är kanske inte nåt för mindre barn.
Banan och mjölkchoklad brukar mindre barn älska.
Dumle o vanilj brukar alla gilla. Likadant med jordgubb o choklad.

Är det nåt recept du vill ha så får du hojta så ska jag försöka plocka fram det :-)

Does it become a walk?

/Ida

ChristinaSylejmani
0

Jag kom att tänka på detta tårtrecept som jag brukar göra. Min man bara älskar denna tårta..!Glad

Schwarzwaldstårta.

1 sats mjuk nötkaka (skuren i 3 bottnar).

Nötkaka.

* 100 gram malda nötkärnor

* 3 ägg

* 1 1/2 dl socker

* 1/2 dl vetemjöl

* 1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Smöra och brödbeströ en rund slät form, rymd cirka 2 liter.

3. Vispa Socker och ägg pösigt.

4. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ned i äggsmeten.

5. Häll smeten i formen och grädda i cirka 35 minuter.

6. Låt kakan svalna ett par minuter och stjälp sedan upp den.

Fyllning och garnering:

* 3 dl vispgrädde

* 1 tsk vaniljsocker

* Ev. 50 gram malda nötkärnor (det brukar jag ha när jag gör tårtan)

* 50 gram flisad mörk blockchoklad.

1. Vispa grädden och smaksätt den med vanlijsocker och ev. nötter.

2. Lägg samman bottnarna med fyllningen. Bred ut lite av den ovanpå.

3. Garnera med flisad blockchokklad.

Man kan (säkert) göra en dubbel sats av nötkakan om man vill (har ett  minne av att jag gjorde det när jag gjorde tårtan).

Faxlin
0

#5: Ohh, det där lät som en Åsa Tårta :-)

Audiatur et altera pars

Asa-N
0

Det ÄR en Åsa-tårta :o) min favorit sedan Hedenhös tid :o))

ChristinaSylejmani
0

#6. Ja, det är bara att testa tårtan!

Som jag skrev så har jag ett svagt minne av att jag brukar göra en dubbel sats av nötkakan men det är ju bara att du testar dig fram.

Lycka till och hoppas det smakar (om du gör tårtan)!

Faxlin
0

#7: Dåså, då bara måste jag testa den. Om inte annat bör jag ha gjort mig förtjänt av den i maj då jag fyller :-)

Audiatur et altera pars

ChristinaSylejmani
0

Min man älskar den här tårtan! (Själv så är jag ju en glassoman).

Faxlin
0

Jag älskar också glass måste jag säga. Har så mycket lättare för att äta glass än annat. ;-)

Audiatur et altera pars

Solaika
0

Jag är inte så förtjust i Schwarzwald.. däremot är jag riktigt kär i fransk chokladtårta.. tyvärr har jag inget recept på det. Än :-)

Does it become a walk?

/Ida

Liss
0

#12 Men sådär kan du ju inte säga, och sen inte ha receptet^^ haha

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Solaika
0

haha.. förlåt.. jag ska verkligen försöka få tag i det.. Men det har visat sig vara lite knepigt. :-/

Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

#9 fyller du också i maj??? Hahahaha vi har då båda samma förnamn och fyller i samma månad *S*

Faxlin
0

#15: Menar du allvar? det här börjar bli lite kusligt. hihi
Vågar jag fråga vilket datum du fyller?

Audiatur et altera pars

Liss
0

hehe, spänning i luften!:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Asa-N
0

#16 jag fyller den 15 maj :o)) Säg nu inte att du fyller samma dag *S*

Men du är sannolikt yngre än mig *S* jag fyller 50 denna gången *S*

Faxlin
0

#18: haha, nej vi fyller inte samma dag. Men det var ruskigt nära då jag fyller den 12 maj. Och ja, några år yngre är jag eftersom jag fyller 35 i år :-)
Men nära som sjutton var det i alla fall. hihi

Audiatur et altera pars

Asa-N
0

Jösses bara 3 dagar!! *hahaha* ja det var ruskigt nära *S*

Bara att konstatera att världen är bra liten :o)

Solaika
0

O jag fyller precis en månad före ÅsaF *intressebävern biter er alla i benen* ;-)

Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

haha^^

Faxlin
0

haha, du ser nu har det blivit en födelsedags tråd. hihi

Jag bara älskar sådant här. När man lägger märke till likheter och sådant.

Audiatur et altera pars

drutten53
0

småler…är inte sämmre..här kommer en till som fyller om 4 dygn

Asa-N
0

#24 då börjar vi nedräkningen för dig då :o)

Ja visst är det skoj med alla dessa likheter bland vilt främmande personer *S*

Sessan1
0

jag har en yngre bror som fyller just i maj :)

Hirit
0

#5 Den har jag aldrig bakat,men vet att den är god - kanske prövar jag på. När jag har fått tillbaka baklusten. Bakning tycker jag är roligt i vanliga fall. Jag har faktiskt bakat Glömmingetårta eller vad den heter och den är god också,beroende på vad man fyller den med.

http://kryddburken.wordpress.com/2007/05/01/pinocciotarta-brittatarta-glommingetarta-margaretatarta-herrgardstarta-mm-mm/

kryddburken03.jpg

Åsa
0

#2 Åh, får jag önska recept på detta du skrev? Det lät jättegott och spännande med Dumlefluff som jag inte har en aning om vad det är. 

"Jag skulle kunna tänka mig en ljus chokladbotten med en chokladpenslad marängbotten. Fylla med Dumlefluff och vaniljmousse. Det är otroligt gott ihop o inte jättemycket choklad."

Föresten verkar detta vara en underbar inspirationssajt!

Åsa

Solaika
0

#28 Såg att du hittat till tråden med tårtfyllningsrecept där du hittar dumlefluffen =)
Inspiration, frågor o diskussion är ju tanken med sajten så jag hoppas den är inspirerande =D

Does it become a walk?

/Ida

Åsa
0

# japp, jag hittade den sen. Jag började att läsa första inlägget som skrevs och gick framåt (fast det står bakåt på knappen vilket är underligt :-) för att uppleva allt jag missat. Denna sajt vill man ju absolut inte missa något av!

Jag har redan lärt mig en massa, speciellt era fyllningar blev jag jätteglad av att hitta, och också börjat titta på vad jag ska köpa mig för redskap.

Jag får väl se om jag kan komma med lite tips själv vad det lider. Jag har redan fått lite idéer till brödbak och om det faller väl ut lägger jag ut det här.

Tack för en lovande sajt!

Luminor
0

hihi jag tyckte att alla tårter lät goda men mammma välger om jag är hema på min födelsedag