Hållbarhet
Hur lång hållbarhet har MMF? Om jag gör en MMF nu i helgen, så håller den sig till helgen efter t ex till den 19:e?
Den håller i princip hur länge som helst. Finns inget som kan bli dåligt i! MEN efter en 3-4 veckor kan den börja bli lite torr, och ja tillslut stelnar den, efter kanske 5-6 veckor. Jag vet inte.
När den är torr går det att arbeta den bra igen med olja och värma liiite i micron, men ja… man får avgöra själv lite där.
Jag tycker nygjord (samma vecka) är att föredra! Den är följsam och god het enkelt! Gjorde min mmf i söndags tror jag, skall ha den imorgon. Tror inte det är några problem. Men varför så brått med att göra mmf om du inte skall ha den förän den 19:e?

När man vill komma igång är det alltid bråttom.. framför allt i början.. Numera är jag alltid ute i sista stund av nån anledning =P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1 jag håller med #2 att det är bråttom i början. Man vill börja så snart som möjligt, kanske dumt. Antgligen vill man ha det klart, så man kan ägna sig åt förberdening av själva dekorationen. Ja gkommer nog attl ära mig ha tålamod med tiden. Tack för svaret #1 förresten.
fast så tidigt? Inget negativ alls alla är vi olika. Nog börjar jag planera i tid. Men då bara på planeringsstadiet. Nu inför denna veckans tårta började jag på riktigt i söndags med lite deco plus mmf. Mer kan jag inte göra förän ja.. igår men det blev idag pga en miss med en ganache…
Bottnarna gjorde jag iofs i tid, redan förra helgen, men resten blir ikväll och imorgon på morgonen! Stressigt, tja, men jag vet inte hur jag kan göra på annat sätt! Har alltid såvrt med deco, så det blir alltid vad det blir och ofta direkt på tårtan.. är inte så mycket för moddelering och då är det svårt att göra "i tid"
men som sagt, alla är olika
Kan man göra rosor och andra dekorationer i kristyr och spara och ha till senare tillfällen. Tänkte på att eftersom det finns färdiga såna att köpa så måste det vara ganska lång hållbarhet på kristyren. Eller använder dom nån sorts konserveringsmedel i? Det vill inte jag ha i mina isåfall.

Oja.. Kristyrdekorationer håller i princip hur länge som helst. Det som kan hända är att dom tappar lite färg om man inte förvarar dem mörkt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Det var bra och veta. Tänkte göra både blad och rosor idag. Behöver träna ju.