Matbrödsrecept - tips önskas!
Jag har fått en hushållsassistent av familjen och har tänkt försöka börja baka lite eget bröd, men jag är helt lost på annat än vitt bröd - och det är ju inte så himla nyttigt…
Man kan ju prova sig fram inom rimliga gränser, men har man ingen aning om var gränserna går så blir åtminstone jag för feg för att prova, och mjölpåsarna står orörda i skafferiet…
Jag skulle vilja ha några tips på vägen.
OM jag utgår ifrån ett grundrecept på vitt bröd där mängden vätska är konstant:
- Hur stor andel av vetemjölet kan man byta ut mot grövre sorter, groft rågmjöl, rågsikt eller annat mjöl, och ändå bibehålla goda bakegenskaper i degen?
- Byter man 2 dl vetemjöl mot 2 dl rågmjöl rakt av, eller bör man räkna om mängden på något sätt?
- Om jag tillsätter havregryn, ska jag då ta bort en del vetemjöl?
- Om jag tillsätter t.ex nötter, linfrö eller solrosfrö, ska jag då ta bort en dej mjöl?
Någon som har några bra tips?
Anna Lundin
Jag har tyvärr ingen aning. Bakar inte bröd så mycket. Främst har jag ingen assistent!
Men kan nog säga att skall du byta mot annat mjöl, behåll halva möngden vetemjöl och ersätt den andra halvan med något annat mjöl. Går säkert att göra på andra sätt med, men så gör jag pannkakor iaf! Haha!!
Hoppas någon annan kan mer!
/Malin, medarbetare

Jag har ett recept på hönökakor som ju är vitt bröd. Men jag hade inget vetemjöl hemma en gång när jag skulle baka o då tog jag rågsikt. Bytte bara rakt av. Det vart jättegott.
Man ska absolut inte vara rädd för att testa nya saker. Man kan egentligen stoppa i precis vad som helst.
Om man har i havregryn brukar det vara en bra idé att ta bort en del mjöl. Ha i havregrynen före mjölet så märker du snabbt hur mycket mjöl du ska ha i. Jag följer aldrig recepten slaviskt utan har i mjöl tills jag har en bra deg.
Frukt och nötter behöver du oftast inte ta bort mjöl för.. men samma sak där.. lägg ner allt utom mjölet först o sen fyller du bara på mjöl tills du har en bra deg.
Anna, vill du ha något specifikt recept?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#2 - jag är en alldeles för oerfaren bakare ännu för att kunna lämna receptens trygga värld…
Jag måste nog baka många gånger till innan jag lär mig hur "en bra deg" är, så att jag kan börja experimentera utanför receptens givna mått och mängder.
Konkreta recept emottages tacksamt. Jag vill ha lite grövre bröd och gärna med lite lågt GI…

#3 En bra deg är precis så den inte kladdar ;-P Jag har alla recept hemma.. Är hos mamma o pappa just nu.. Återkommer med recept senare i veckan.
Men du ska verkligen inte vara rädd att gå ifrån recepten lite. Ofta blir det faktiskt mycket bättre. O det är heller ingen katastrof om det inte skulle bli bra.. hembakat bröd är så billigt. Sen kan man ju alltid göra en mindre sats, på tex en halvliter, till att börja med så blir det inte så mycket som förfars OM det inte skulle bli bra trots allt :-)
Does it become a walk?
/Ida
#4 - det funkar inget bra att baka på en halvliter i min assistent, den bearbetar inte degen något bra då. Utan jag får hålla mig till liter-recept.

#5 Va är det för assistent då? Jag kan göra på en kvarts liter om jag vill.
Does it become a walk?
/Ida

Jag måste börja med att säga att jag har noll koll på vad GI är. Så jag är antagligen ute och cyklar nu. Men jag har några goda recept i alla fall.
**Skrädkakor, rågkakor och rågbitar
**(Blir 4 skräd- eller rågkakor eller 20 rågbitar)
_Grundrecept:
_50 gram margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk sirap eller honung
½ msk anis
½msk fänkål
13-14 dl (ca 750g) rågsikt
**Skrädkakor
**Dessa bakas av enbart rågsikt. Blir ljusa och porösa.
Smält margarin i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Dela sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap eller honung, stötta kryddor och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs degen övertäckt ca 30 minuter.
Knåda degen på lätt mjölar bakbord. Dela den i 4 delar och forma dem till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 17 cm i diametern. Lägg dem på två plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Nagga kakorna med gaffel eller brödnagg. Tag eventuellt ut ett ca 4 cm stort hål i mitten. Kan gräddas som minibulleca 5 minuter eller knådas in i nästa kaka.
Jäs under bakduk ca 30 minuter. Gräddas mitt i ugnen, ca 12 minuter. Låt kakorna svalna på galler under bakduk.
Rågkakor.
Blir mörare och får kraftigare rågsmak. Gör degen som oven men med vatten istället för mjölk. och med rågmjöl och vetemjöl istället för rågsikt. Kryddorna kan uteslutas. Jäs, baka ut och grädda som skrädkakor.
Det du byter ut till är:
5 dl vatten
7 dl grovt eller gammaldags rågmjöl.
5-6 dl vetemjöl.
**Rågbitar.
**Platta ut degen i en smord långpanna ca 30x40 cm. Skär degen med mjölad kniv eller degskrapa i 20 bitar. Täck över och jäs ca 30 minuter. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Låt brödet svalna på galler under bakduk och bryt den sedan i bitar.
Det du använder är:
Antingen reseptet på skrädkakor eller den till rågkakor. Fungerar oavsett.
Ugnstemperaturen till alla tre är: 225 grader.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vill du kanske hellre använda något annat mjöl så har jag med grahamsmjöl med och kan dessutom få fram fler recept om du vill.
Men som sagt var. Säg gärna mer vad ni är ute efter. Det tar tid att skriva in recept. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hur går det Anna? Har du vågat testa nåt gott bröd ännu? :-)
Does it become a walk?
/Ida
Jag vill gärna ha recept på hönö-kaka, en av mina favvosar.

Det kan jag till o med hjälpa dig med. Såna har vi bakat i min familj i evigheters evighet :-)
*letar i arkivet*
Hönö - kaka
250 g margarin
1 l vatten
2 pkt jäst
2,5 dl socker
1-2 tsk salt
vetemjöl (eventuellt någon del grövre mjöl)
Jäs degen till dubbel storlek
Baka ut till kakor
Låt brödkakorna jäsa på plåt
Naggas innan de sätts in i ugnen
Gräddas i 275 ºC tills de fått lite färg. Max 5 minuter.
Jag brukar byta ut en del av mjölet mot tex havregryn för att få ett bröd som mättar lite mer.
Does it become a walk?
/Ida
Åh tusen tack :o) Tar du mjöl bara tills degen får bra konsistens?

Ja precis. Så har jag fått lära mig att baka rent allmänt :-)
Does it become a walk?
/Ida

När man bakar matbröd är, enligt mig, jäsningen en mycket viktig del. det kan mycket väl vara skillnaden mellan ett hyggligt bröd och ett riktigt bra bröd.
Just nu håller jag på att lära Izumi, som är utbytesstudent hos oss, att baka just hönökakorna som finns recept på högre upp i denna tråd.
Hönökakorna har jag tidigare bakat ut nästan genast eftersom de är väldigt lättjästa. Dock vill jag testa min "jässtrategi" även på denna deg. Degen står nu på sin första jäsning i bunken och där ska den få stå i 20 minuter, sen rör jag om lite och häller upp den på bakbordet där den får ligga i ytterligare 20 minuter innan jag bakar ut den.
Jag återkommer med mer funderingar och upptäckter runt jäsning.

jäsningen..vad menar du då..ska den ligga längre eller…för ibland tycker jag att matbrödet smakar jäst..fast den har legat minst 30 minuter…
hoppas du har något gott bröd utan Socker..helst mörkt..är diabetiker..måste tänka på det ibland..hi hi..fast min tårta ska jag smaka i morgon..en finns på min tråd o sen i tårt tråden

Våra hönökakor blev bra trots att vi inte hade tillräckligt med vetemjöl hemma utan fick använda rågsikt istället, lite annan konsistens förstås men bra.
Jag tror aldrig jag har råkat ut för att mitt bröd smakat jäst så drä kan jag inte bistå.
Jag låter alltså degen jäsa tre gånger innan de åker in i ugnen. Funderar på att skriva en artikel om jäst och jäsning så småningom.
I och med att jag accepterat att hjälpa Solaika med detta kommer jag bli tvungen att göra recept av mina bakningar. Det blir något nytt för mig, jag brukar köar på inspiration och känsla.
Vi får se om jag kan hjälpa dig med mörkt bröd, jag sak fundera på det.

Tänkte bara inflika, med tanke på tidigare fråga om mängden mjöl. En bra deg är en jämn deg som du kan känna och trycka lite på utan att den fastnar i fingrarna.
När man sedan jobbar med den kommer det såklart att fastna lite. Men det ska inte fastna nåt på fingrarna när man känner på den innan man låter den jäsa.
Does it become a walk?
/Ida

tack för dit svar HolyFool…ja jäsning 3 gånger..har alltid gjort 2 gånger..först i degbunken..sen på plåten….trycker du ner degen i bunken igen efter första jäsning…eller knådar du ut den på bakbordet o låter den jäsa där igen..innan plåten…jästsmaken kommer andra dagen efter mitt bak..då känner jag smak av det…bara ingen annan….jag baka majsbröd för ett tag sen..det blev gott..jag tog polenta i degen..det stod majsmjöl..men jag kola på nätet..polenta=majsmjöl..men hitta sen i affären..majsmjöl….märket GOGREEN..men tycket att majsmjölet var så vit..men ska testa det oxå någon gång..HA EN BRA KVÄLL
tack för receptet solaika, har letet efter hönökaka men inte hittat, så det ska jag testa ngn dag framöver här :)
Tack än en gång
Förresten,,,hur mycket vetemjöl ska man ha på ett ungefär?? Vet ju hur deg ska kännas iofs innan den ska jäsa, men jag tänkte ändå på ett ungefär.

2 kilo på ett ungefär har jag för mig.. Tyckte pappa dillade om nåt sånt i helgen när vi bakade :-)
Does it become a walk?
/Ida

Dillade! Tack för den… Dock stämmer det att till en liter degvätska går det ungefär två kilo mjöl, inklusive det man använder till utbakningen, så spar alltså någon deciliter. Det är bättre med en lite för blöt deg än en lite för torr. Detta av två skäl: du kommer, och kan välja att, att baka in mera mjöl i samband med utbakningen, en deg med för mycket mjöl ger en svårbakad deg och ett torrare bröd.
Ville bara berätta att namnet på våra Hönökakor inte beror på att de liknar Hönökakorna man kan köpa i äffärerna utan på grund av att receptet kommer från Hönö som ligger utanför Göteborg. Min mamma fick det av en bekant där när jag var grabb

Hihi.. varsegod =P
Men våra hönökakor är mycket godare än de man kan köpa i affären. Har aldrig hört om någon som inte gillat dem.
Does it become a walk?
/Ida
Det där med majsmjöl och majsgryn är klurigt - majsmjöl är vitt, och väldigt finmalet, det går i regel inte att baka på, och i alla amerikanska majsbröd är det majsgryn - cornmeal - som avses. Det närmaste vi har det i Sverige är polenta, och det är tyvärr inte riktigt samma sak kan jag konstatera efter att ha fått ett par påsar med "äkta" cornmeal. Men det duger.. :)
Många recept är felöversatta, och översätter cornmeal med majsmjöl, och det blir alltså inte riktigt som det var tänkt. :)
Lite OT, men svar på funderingarna i inlägg #19.

hej ANNE..tack för dit svar..känner oxå skillnaden på brödet jag smaka för länge sen..att det inte var lika som mitt…men du vart får du tag i cornmeal…går det att köpa här..i sverige..eller får du det utefrån..kram
Drutten, tyvärr går det inte att köpa här. Mitt kommer direkt från USA. Polenta är en acceptabel ersättning i de flesta fall, men eg. är det grövre än normalt cornmeal (finns dock grövre cornmeal också, förstås.) och framför allt smakar riktigt stenmalet cornmeal mycket mycket mer :)

Skulle man kunna stoppa polentan i en mortel o stöta till det så det blir lite finare? Skulle det göra någon skillnad?
Does it become a walk?
/Ida
Det tror jag inte är så meningsfullt, men visst kan man. Jag tycker att det är en väldigt smakskillnad, men då är mitt cornmeal också rätt färskt, och smakar mycket, medan polentan.. ja, smakar betydligt mindre. Det blev stor konsistensskillnad också - när jag bakade samma recept med riktigt cornmeal blev det ett mycket fluffigare och lättare bröd, som smulade mycket mer.

Okej.. då har vi svar på det =) Värt att fråga iaf. Jag har faktiskt just inte hört nåt om varken Polenta eller Cornmeal förut så =)
Does it become a walk?
/Ida

jaha..då var det kört då men cornmeal för mig då..men du Anne..ett tips..ta hem och sälj åt oss..hi hi..kram

Vill man baka lite nyttigare, byt ut vetemjölet mot dinkel. Det finns siktad dinkel som är vitt och som vetemjöl, och grövre om man vill göra fullkornsbröd.
Bakar man med dinkel ska degen vara lite klibbigare, annars blir det lätt torrt. Mamma bakar mest i långpanna och kör brytbröd av dinkel, med massor av nyttiga frön od i. Själv kör jag bara tråkiga limpor. Det här blir 6 limpor:
1,5 L vatten
3 pkt jäst
en redig näve salt
en slurk sirap eller äppelmos, honung ed
kanske 2 dl krossade linfrön
en slurk matolja
sen lite grahamsmjöl, nån dl, fullkornsdinkel efter behag, sen fyller jag på med siktad dinkel till degen är lagom hantebra men ändå rätt kladdig. Jäser den på bakbordet minst 1 timme. Formar limpor som får jäsa, de första 30 min, de övriga till de får plats i ugnen. Gräddar på 200 el 225 grader nedre delen i 30 min.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter