Laktosfritt
Har ni några bra recept på laktosfria tårtor.?
Skulle vara toppen om nån kunde ett gott och smakvärt recept?
Men självklart andra saker :) .
Är laktosallergiker, inte så kraftigt, men jobbigt iallafall, åh vill ju kunna fika som alla andra :)
Så hoppas på många bra recept…
Kanske fanns nån tråd redan? ( inte kollat )

Ciiviic tål du blockchoklad? (är osäker på om de innehåller mjölk)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inte prövat. Alltså jag tål lite, så länge de inte är för mkt.

**Mias chokladtårta
**Tid: ca 1timme blir 8-10bitar
**Ingredienser:
**100g mörk blockchoklad
75g mjölkfritt margarin
3st ägg
2dl socker
rivet skal av ½ apelsin
1½dl vetemjöl
**Garnering:
**100g mörk blockchoklad
25g kokosfett eller 1msk olja
**Gör så här:
**Flisa blockchokladen och lägg den i en skål tillsammans med matfettet. Smällt alltsammans i vattenbad eller i microvågsugnen på full effekt max 800W ca 1½minut. Låt svalna.
Vispa ägg och Socker vitt och pösigt. Tillsätt chokladsmeten. Borsta apelsinen i varmt vatten. Torka den och riv av skalet. Blanda ner mjölet i smeten.
Häll den i en rund, välsmord form med löstagbar kant, ca 24cm i diameter.
Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i 175grader, 25-30 minuter. Den här kakan ska inte bli genomgräddad. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten när man provar den med en sticka.
Låt kakan stå kvar i formen en liten stund innan den glaceras.
Bryt chokladen i bitar. Lägg dem i en skå med matfett. Smällt alltsammans i vattenbad eller i microvågsugnen på full effekt max 800W ca 1½minut.
Låt blandningen svalna något. Häll den över kakan. Förvara tårtan svalt tills glasyren stelnat.
Ställ inte tårtan i kylen under tiden som glasyren kallnar den kan då få en gråaktig hinna eller bli prickig.
_**/Mvh Anne

Man kan i princip göra vilken tårta som helst och bara byta ut mjölkprodukterna mot laktosfria eller låglaktos produkter. Finns ju ett stort och bra utbud av det idag.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

**Mandeltårta med citronkräm
**Tid: ca 2½ timmar, blir ca 12 bitar
**Botten:
**500g mandelmassa
3st äggvitor
**Fyllning:
**3st äggulor
2dl socker
rivet skal och saft av 1-2st väl tvättade citroner
100g mjölkfritt margarin
**Gör så här:
**Markera 2 runda bottnar, ca 24cm i diameter, på smörgås- eller bakplåtspapper. Smörj pappren och lägg dem på plåtar.
Riv mandelmassan grovt och blanda den med äggvita till bredbar koncistens. Bred smeten på de markerade bottnarna.
Grädda bottnarna mitt i ugnen i 175grader, 10-15 minuter eller tills bottnarna är svagt gulbruna. Låt plåtarna byta plats i ugnen efter ca halva tiden.
Lossa bottnarna när de svalnat. Låt dem kallna på ett plant underlag.
Blanda äggulor, Socker, citronskal och saft i en kastrull. Sjud blandningen under vispning på svag värme tills den tjocknar, ca 2-3 minuter.
Ta kastrullen från värmen. Vispa i matfettet lite i taget. Låt krämen svalna.Bred den mellan och ovanpå bottnarna.
Förvara den svalt tills den ska serveras.
_**/Mvh Anne

Tårtan i #5 gjorde jag senast jag fyllde år, då med spritsad grädde som garnering, och den vart jätte poppis =) Den tar dock länge att göra så man kan gott och väl baka annat under tiden som man väntar på att allt ska svalna mellan varven.
_**/Mvh Anne

#4 - Jo visst kan man byta ut, men jag tycker inte de är lika gott.
Är nog för att jag är van att äta enligt vanligt recept…
Så de blir liksom inte samma lika : /
#6 - Tack Anne : ) . Ska prövas…

Det smakar ju annorlunda om man byter ut mot helt andra produkter. Tex soja eller havre. Men om du köper laktosfri grädde istället för vanlig grädde så ger inte det nån smakskillnad. Jag har gjort en del tårta laktosfritt eftersom jag har familj som inte tål det.
Det enda som skiljer lite är priset. Laktosfria produkter är tyvärr lite dyrare. Men smakmässigt samma sak =)
Does it become a walk?
/Ida

Jag har funderat på det där med vilken sorts mjölk man ska ha till vad. Har nyligen börjat testa hur jag mår utan mjölk och kommit fram till att jag mår mycket bättre utan mjölk…:/
Men vad ska man välja för mjölk till vad. Chokladpudding till exempel. Sån där som man blandar med mjölk(Fusk, jag vet. Men snabbt och gott:). Jag testade med ICA:s havremjölk men den stelnade inte riktigt. Hade det blivit bättre med sojamjölk eller rismjölk? Eller det bästa hade blivit med någon "vanlig" låglaktosmjölk?
Har funderat mycket över det där. Det finns ju låglaktosgrädde och sojagrädde. Vilken är godast till vad?
Tacksam för svar från er som kan det där lite bättre än mig!
Jag har skrivit lite tips till mjölkallergiker här någonstans.
Men istället för vanlig mjölk så köper du Oatly's Havredryck. Dricker man den "ren" så smakar den lite som havregrynsgröt men använder man den i bak/mat så ger det ingen havresmak.
Soya-mjölken "går igenom" dvs det smakar ruskigt illa. Soya-mjölken går endast att använda till pannkakor.
Är du mjölkproteinallergisk så funkar det inte med låglaktosprodukterna, mjölkproteinet finns ju fortfarande kvar i de produkterna.
Tyvärr tror många att laktosintolleras och mjölkallergi är samma sak. Inget kunde vara mer fel.
Är man laktosintollerant så är det ett enzym i magen som saknas. Det kan hävas med tabletter som skrivs ut av läkare.
Är man däremot mjölkallergisk, så kan man inte inta något som innehåller mjölk, det är en allergi. Det är proteinet man inte tål.
Det gäller alltså att veta vilket problem det är man har :O) Fråga gärna vidare, jag har över 10 års erfarenhet av mjölkallergi.

Tabletterna finns receptfria på apoteket, men det är dyrt.
Mycket bra svar annars Asa_N =)
Does it become a walk?
/Ida
Jaså är de receptfria nu?? Det går framåt :O) men får man dem på recept blir de billigare :o)