Hur täcker jag utan veck?
Jag har tänkt göra en tårta i två våningar. En liten rund på en stor rund.
Jag ska täcka med MMF tror jag. Hur gör jag så det inte blit veck i MMF-en när jag lägger på den. Jag vill ha det helt slätt, inte som en rynkad kjol…

Jadu.. ska se om jag lyckas förklara.. det är inte helt lätt. Men jag ska börja med ett tips om du ska göra en våningstårta. Om du inte har tillgång till tårtbrickor i papp som man kan köpa på tårtshoppar så kan man ta en tunn kartong o slå in med folie o lägga mellan tårtorna. Sen kan det vara en bra idé att sticka ner avklippta sugrör i bottentårtan för att undvika att den säckar ihop av tyngden från den övre.
Men nu till täckandet.
Massan du jobbar med måste först o främst vara tillräckligt arbetad så den är mjuk och följsam. Utkavlad ska den vara en bit större än tårtan (inklusive kanterna då såklart) och helst minst 3 mm tjock. En välarbetad MMF är ganska elastisk så då ska det fungera. Marsipan är svårast eftersom den inte är så elastisk.
När man har lagt upp den utkavlade massan över tårtan så ska man smeka dit den med lätt tryck och snabba rörelser. Ner över kanten ska man oxå smeka o dra lite lätt. Blir det väck får man lyfta upp och lägga om tills det är slätt. Man får ha tålamod och det är inte alls säkert att man lyckas första gången.. Jag lyckas fortfarande inte alla gånger. Det är inte helt enkelt.
Ska baka tårta här i veckan så då ska jag försöka fota o peta ihop en artikel om det.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack för ditt svar 
Jag har gjort våningstårtor många gånger tidigare men då klätt de med krädde, smörkräm, frukt osv. Inte med en "heltäckande massa". De har jag bara gjort med en enkel tårta i ett lager.
Det hade varit uppskattat med en artikel om det. Lycka till med din tårta!

När man gör tårtor utan täckmassa så gör det ju inte så mycket om det säckar lite.. det syns ju oftast inte så mycket.. På en täckt tårta syns det oftast direkt.
Artikel kommer som sagt. Förmodligen i början på nästa vecka.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har liiiite förklaring i min artikel om mmf…
Nu har jag gjort 2,5 kg MMF i grönt, rosa och blått. Det blev riktigt bra. Degen känns smidig och lättarbetad.
Jag ska inte göra tårtan förren den 16/4 men var tvungen att testa lite nu
Jag hade pressad citron i och det blev godare tycker jag. Lite syrligare och mindre "slisksött".
MalinH: Du hade en länk i din artikel till youtube som var bra. Det visade bra hur man klär tårtan smidigt. Tack, tack!

Se till att det ligger väl förpackat lufttätt så ska det inte vara nåt problem att använda det när du ska göra tårta =)
Var hittade du den länken? Jag ser inga länkar alls.. men det kan ju vara jag som är blind som vanligt =P
Does it become a walk?
/Ida
Hmm.. vad konstigt. Jag hittar ingen länk nu heller. Men var tusan såg jag den då?? Jag är snurrig alltså…
Men om man söker på cake på youtube finns det massor av roliga videos från USA där de dekorerar och bygger tårtor. Jag kan bli sittande länge och kolla.
Nu hittade jag videon jag menade. sök på: Cake Decorating: Fun With Fondant på youtube så hittar du den. Den visar bra hur man klär tårtan tycker jag.

Jaha, den menar du. Den har ja tittat på många gånger =) Lite fusk där dock.. dom använder sig inte av samma sorts fyllning som vi gör. Så det blir lättare för dem att få raka snygga kanter. Men det finns mycket matnyttigt att titta på när det kommer till tårtfilmer =)
Does it become a walk?
/Ida