Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1071 ggr
Egwene
0

Tårta till mormor!

Jag undrar om ni har några förslag på en lite annorlunda, men lätt, tårta? Min mormor fyller år på fredag och jag ska göra en tårta till henne. Gärna en glutenfri.

Kanske någon maränghistoria. Om ni har några roliga recept?

Tack på förhand!

Solaika
0

Det är lite knepigt med gluten tycker jag.. Men jag vet folk som har gjort tårtbotten på bara potatismjöl istället för både potatismjöl och vetemjöl. Så det kanske är ett alternativ?

Vill du göra en marängtårta så är det en god idé att smälta choklad och pensla hela marängbottnen noga med det för att marängen inte ska smälta.

Annars är ju frågan vad det är för smaker du är ute efter.. Godis kan man göra fyllning på.. jag tycker det är busenkelt bara man är noga. Det är ju lite annorlunda smaker än vad man är van vid.. annars kan man göra fyllning på vad som helst typ.. säg bara vad du vill ha så ska jag nog kunna ruska fram ett recept =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Egwene
0

Det där med att pensla marängen med choklad låter riktigt gott. Då kan man ju lägga glass och bananer mellan två marängbottnar!

Har du något bra recept? Det där med maräng tycker jag är lite knepigt…

Solaika
0

Recept på marängbotten? Jag brukar faktiskt köpa färdiga. Men jag kan leta rätt på ett recept om du vill.

Does it become a walk?

/Ida

Egwene
0

Ja tack! Skulle vara kul att testa att göra dem. Men hur får man dem så vita och fina? Brukar ju bli lite tråkiga när de varit inne i ugnen…

Solaika
0

Hm.. det va svårt att hitta nåt bra recept..
http://home.swipnet.se/Trollmoj/marangbotten.htm

Det där kan nog fungera. Jag har faktiskt ingen aning om hur man gör för att få dem vita.. Men ska man iaf pensla med choklad så spelar ju inte färgen så stor roll ;-)

Does it become a walk?

/Ida

MalinH
0

Ang glutenfritt, så finns det glutenfri mjölmix som jag alltid använder när jag bakar glutenfri tårta! Är nästan som potatismjöl, men det är nog lite emr i glutenmixen!!

Gör bara efter ett vanligt recept, fast ersätter mjölet med glutenmix, samma mängd