bröd som kedjebrev?
när jag var yngre hade en bekant till mig ett bröd som hon gjorde via ett kedjebrev.
förstår att det är jättesvårt att hjälpa mig med detta.
men brödet var supergott, hade gärna velat smaka detta igen.
någon som känner igen detta? detta var över 10 år sen.

Kan det ha varit Herman? Vet att jag såg receptet för inte så länge sen.. Ska kika runt lite
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Haha jag har haft Herman. Han var god men nån dag efter blev jag jätteillamående så nu mår jag dåligt bara jag tänker på honom:)

haha D:

oooh det hade jag helt glömt. men det kanske inte va samma bröd vi hade för mitt var jätte svårt o baka. fanns liksom olika konstiga etapper.

hur går det mer herman?

Jag har bara hittat ett recept som är en kaka.. Inget bröd.. :-/
Does it become a walk?
/Ida

#4 kan det vara det som hon hade måntro= var det gott?

#4 Vår Herman var ganska lätt har jag för mig. Man vattnade typ honom varje dag eller nått.

ingen som har receptet?

Jag har som sagt bara hittat receptet på kakan.. inget bröd.
Does it become a walk?
/Ida

#8 jaa n kommer minnena tillbaka, man skulle vattna den som du sa. då var det kanske samma. jag var ju bara tio år när vi gjorde den. kanske därför jag upplevde den som svår :)

Jag gjorde "Herman" för flera år sedan^^
Herman…..Herman är en narurligt jäsande deg.-färdig på 10 dagar. Dag 1 Idag har du fått Herman. Dag 2 rör om Herman med träslev några gånger.Dag 3 dito. Dag 4 Herman är hungrig!Ge honom 2,5dl mjölk,2 dl mjöl och 2,5 dl strösocker.Dag 5Rör om Herman med träslev några gånger. Dag 6,7,8 Dito Dag 9 Nu är Herman hungrig igen.Ge honom som dag 4. Dela honom i 4 delar.Ge bort till 3 vänner. Dag 10 Herman matas sista gången. Han vill ha 1,5 dl olja,3 ägg,2,5dl Socker,3,5dl mjöl,2tsk bakpulver,1tsk salt,1tsk kanel,200g russin el nötter,1 äpple i små bitar. Blanda väl,bröa en stor form(1,5 l) eller 2 mindre. Grädda i 170 grader i ca 1,5 tim. Lycka till

hittade en sida med recept för Herman,,

Den där såg jag när jag letade förut. Men det där är Herman vänskapskakan.. inte brödet.. Men kaka är ju inte fy skam det heller =)
Does it become a walk?
/Ida

tack så mkt! får väl testa o se om jag lyckas D:

Ingen som kommer ihåg något som man "matade" med te och som luktade otroligt illa? Också något slags kedjebrev…

jo svampen… myyysigt värre… S:

Någon som vet om man kan göra Herman glutenfri, om man kan hälla i glutenfri mjölmix istället för vetemjöl?

Det borde man kunna göra. Jag är inte bra på glutenfritt.. men det borde väl ha samma egenskaper som vetemjölet?
Does it become a walk?
/Ida

det är väl lite svårare att baka med glutenfritt mjöl har jag hört..
sambon syster är glutenallergisk.
Det är betydligt knepigare med glutenfritt - just i det här fallet vet jag inte om det funkar, men det går inte att byta rakt av i vanliga bröd. Brödets textur är ju i många fall helt beroende av just glutenutveckling.