Recept
Jag efterlyser ett recept till hur man gör pastan, som man täcker tårtan med. Har letat i artiklarna men hittar inte det.

Du vill göra egen sugarpaste alltså?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

**Sugar paste
**
½ msk gelatin
2 msk kallt vatten
0,625 dl (= 4 msk+½ tsk) glucos (går att ersättas med vit sirap)
½ msk glycerol (glycerin)
1 msk vegetabiliskt fett (blir vitast med cocosfett)
ca 10 dl floursocker (skiktat) (10 dl=600 g)
1-2 droppar smak och färg, om man så önskar
Maizenamjöl och extra floursocker att pudra arbetsytan med.
Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt glukosen och glycerinet; blanda väl.
Rör i det vegetabiliska fettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smak och ev färg.
Låt blandningen svalna tills den är finger varm.
Häll nu 5 dl floursocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en träslev, blanda succsesivt i resterande fluorsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på dina händer.
Om sugarpasten är för mjuk, tillsätt mera fluorsocker; för hård, mer vatten (en droppe i taget).
Does it become a walk?
/Ida

Sugarpaste
9½ dl florsocker
½ dl vit baksirap
2 msk kokosfett
3 msk vatten
½ msk gelantinpulver
Lägg i gelantinpulvret i vattnet i en skål och låt svälla några minuter. Häll bort överflödet med vatten och smält i mikron eller i en tallrik över kokande vatten. Skeda i kokosfettet och låt det smälta, rör sedan ner baksirapen. Häll i florsockret i en skål och häll över den flytande blandningen och blanda ihop till en deg. Låt stå svalt (kan stå i kylen i en plastpåse över natten).
Ta ut degen om den har stått i kylen ca 1 timme innan du ska baka ut den.
Does it become a walk?
/Ida
Tusen tack för receptena Solaika. Jag fyller år i nästa månad, så tänkte testa och göra en sån själv. kram

Hoppas det går bra. Tänk på att du inte ska säga att du ska göra något ätbart när du köper glycerolen på Apoteket (Om du väljer det receptet) Trots att det är fullt ätbart så vägrar många apotekare sälja det (vilket inte ens är tillåtet) om man säger att man ska äta det. Säg istället att du ska ha det till att konservera löv. Så slipper du tjafs o krångel.
Lycka till!
Does it become a walk?
/Ida
Ojdå…..det visste jag inte. Inge problem, för jag fastnade för det andra receptet. Man kan väl färga en del av pastan och göra dekorationer eller hur?

Oja.. man kan alltid färga pastan. Pastafärger eller karamellfärger.. välj beroende på hur stark färg du vill ha.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har Ekströms hushållsfärger hemma både i rött och grönt, det kanske går.

Det går.. om du inte vill ha starka färger. Den röda går bara att färga rosa med tyvärr. Det som kan vara lite klurigt med hushållsfärgen är att den ju är vattenbaserad och rinnig. Alltså tillsätter man en del vätska när man tillsätter färgen. Vilket kan göra att pastan kräver mer florsocker. Det gör att färgen blir mattare igen. Så det blir lite som en ond cirkel.
Ett hett tips är att köpa pastafärger i grundfärgerna. Typ gult, blått och rött. Då kan man utifrån det blanda olika andra färger. Gult och blått blir grönt, blått o rött blir lila, gult o rött orange och så vidare. Rött bör man köpa den extra koncentrerade färgen om man är ute efter att få en massa riktigt röd. Finns på butiker som Verner & Verner samt panduro men är galet mycket dyrare där än på tex kakburken eller tårtdecor. Själv har jag även köpt en del från Squires Kitchen i England då de är väldigt billiga både på varorna och på frakten. :-)
Does it become a walk?
/Ida
Jösses, vilken tur du sa det. Annars hade jag nog inte fått till det. Då ska jag göra så. I basicpaketet som jag beställde fanns fyra olika färger med och jag bör ha beställningen hemma i slutet av nästa vecka. Ska bli så spännande.

I slutet av nästa vecka? Det lät långt.. Normalt när jag beställer därifrån har jag grejerna senast 2 dagar efter beställning.. beroende på vilken tid på dygnet jag beställer.. fast jag betalar ju iofs oftast med kort.
Förstår att du tycker det ska bli spännande. Jag tycker fortfarande det är urspännande att få hem saker från tårtshopparna trots att jag i 9 fall av 10 vet vad sakerna jag beställer är ;-)
Does it become a walk?
/Ida
När jag läste leveransvillkoren så stod det att leveransen är 5-6 arbetsdagar från det man beställt. Jag tar mot postförskott. Herregud…..det finns så mycket fint där att man skulle vilja ha allt.

Ja, det står så :-) Men oftast går det fortare. Vet dock inte hur det fungerar med postförskott för det har jag aldrig utnyttjat :-)
Jag har suttit ett par gånger och gjort "dröm-ordrar" Alltså stoppat ner ALLT jag velat ha i kundkrogen utan att fullfölja köpet. Jag landar lätt på 8-9 tusen :-) Kanske är tur att man inte har dom pengarna.. då skulle hemmet svämma över av tårtsaker :-D
Does it become a walk?
/Ida
Det där låter som mig. Jag brukar göra så när det gäller klädkataloger. Sitter och skriver ner vad jag skulle vilja ha, för att sedan kasta pappret. Tur man inte skickar in det, för då skulle man bli ruinerad.

Haha.. jag hatar att köpa kläder.. inget som passar på mig iaf =P
Men tårtsaker.. alltid nåt man behöver eller vill ha ju :-) På tal om det så måste jag beställa SP och FP.. Det är slut och jag fyller snart år :-)
Does it become a walk?
/Ida
När fyller du? Är du oxå ett aprilbarn? Du ska få se att jag kommer att fylla på vartefter med grejer från Tårtdekor.Man vill ju kunna göra en tårta närsom helst, eller hur!!

Haha.. japp, jag är aprilbarn :-) Fyller 25 den 12e :-)
Man fyller på både från tårtdecor och kakburken med flera. I sommar ska jag till England med mamma o då ska jag passa på att gå till butiken där. Men Tårtdecor återkommer jag alltid till eftersom dom har den SPn jag vill ha. Gäller även FP iofs :-) Lite synd att deras frakt är dyrare bara.
Does it become a walk?
/Ida
Ja det är verkligen synd att frakten ska vara så hög. Jag reagerade över den oxå. Men, men, vill man ha nåt, så blir man tvungen att betala. Är du utbildad konditor?

Haha.. näe, det är jag inte. Jag tycker bara att det är himla kul att baka och hålla på så jag har läst o läst o läst o tränat o gjort fel o gett mig på det igen. Och så har jag lärt mig saker på kuppen :-)
Does it become a walk?
/Ida
Du har blivit enormt duktig genom hårt jobb och envishet. Där ser man, det lönar sig. Lyfter på hatten. Jag trodde faktiskt du var konditor.

Nämen oj.. tack så hemskt mycket! Nu blir jag lite generad
Jag som har så mycket kvar att lära mig. 
Does it become a walk?
/Ida
#21 ingenting att bli generad över. Beröm är aldrig fel när det är befogat.Ha en fin dag. Kram

Nej.. men jag har alltid haft väldigt svårt att ta emot komplimanger. Jag blir ju otroligt glad.. men jag har svårt att veta vad jag ska svara :-) Kram
Does it become a walk?
/Ida
Det räcker att du blir glad. Själv är jag likadan, har svårt att ta emot komplimanger och blir generad.
Du hade rätt angående leveranstiden.Jag skickade iväg min beställning till Tårtdekor i måndags och nu kom den. Ska hämta ut den i morron. jippiiiiiii.

Hääärligt! Själv får jag vänta till nästa vecka.. fast jag beställde från Kakburken o dom har påsklov den här veckan.
Does it become a walk?
/Ida

Jag blir förresten otroligt glad för din komplimang. =D
Does it become a walk?
/Ida
Det var roligt att höra att du blev glad. Ja, jag läste det att kakburken inte hade nån lev. vecka 13. Gissa om det kliar i fingrarna att få börja med tårtan……….men de tär för tidigt. Ska ju inte ha den förrän den 22/4. Kan man frysa ner sockermassan man gör själv (MMF) och ta fram den när man behöver den. Eller den kanske blir dålig!!

Oj.. du får ju till o med vänta längre än jag =P
Jag har hört att folk fryser in både MMF och SP och det ska fungera bra.. Se till att du tar fram det i tid så det hinner tina innan du ska använda det bara. För du kan inte tina i micron :-)
Does it become a walk?
/Ida
Men va bra. Då ska jag göra massan och frysa in den. Jag skulle köpa både citron och hallonfromage i affären………tror du inte bägge sorterna var slut. Chokladmousse hittade jag däremot. Visst är det typiskt. Ska iväg om ett par till timmar till jobbet.ja gär morronpigg, så därför sitter jag vid datorn den här tiden. Ha en fin dag.

Har dom hallonfromage i affärerna? Det måste vara nåt nytt i så fall. Jordgubbsfromage är det enda jag har sett förut ;-)
Annars har kakburken massor av smarriga mousser man kan köpa. Kalasenkelt att blanda ihop och bra smak på dem =)
Jisses.. när klockan va 4 så sov jag som en stock.. men jag kom o andra sidan inte i säng fören hon va halv 2 inatt.
KRAM =)
Does it become a walk?
/Ida
Jag är inte helt säker om det finns……kanske bara nåt jag inbillat mig. Jordgubbsfromage finns ialla fall och citron. Bra att du sa om mousser att dom har en bra smak, då törs jag köpa dom. Kan vara kul och testa dom. Dom finns även på Tårtdekor. Nu har jag hämtat urmitt paket. Gissa OM jag satt och njöt när jag tittade på allt det fina som jag har beställt. Det kliar i fingrarna att börja med det……..men måste ge mig till tåls till nästa månad.

Såg idag att det fanns ju massor med nya smaker. Himla spännande.
Jo, jag har sett att tårtdecor har oxå.. men jag tycker att kakburken har bättre utbud.. fast det kanske är annorlunda nu, jag har inte kollat på ett tag.
Förstår att det kliar i fingrarna. Man kan alltid göra en liten testtårta bara för att öva lite.. Fira att det är fredag eller så :-D
Jag fick just en beställning på bröllopstårta! Kul! :-D
Does it become a walk?
/Ida
Grattis……så himla kul. Du kan väl visa bild på den sen när du är klar. Vore skoj att få den.
Där sa du nåt……fredagstårta. Jag får se, kanske till söndag och så bjuder jag min familj på fika. Ska fundilera lite till.
Sorry…..skrev fel i förra inlägget. Tappade ett par bokstäver. Det ska stå. " Vore kul att få se den".

Självklart ska jag lägga in den här.. Nu är det inte fören sista maj den ska vara klar. Men jag kommer absolut lägga in bilder här. Nån dag när jag orkar ska jag lägga in lite fler bilder på mina tidigare tårtor oxå.
Det finns alltid anledning till att göra tårta. Alltid finns det nånting att fira.. eller som tröst kanske.. imornärdetmåndagtröst ;-)
Does it become a walk?
/Ida
Ser frammot att se bilderna sen. Jag har även lovat en tårta till jobbarkompisarna, men först då jag blir säkrare och att tårtan verkligen blir fin.

Vow…..vilken häftig tårta. Verkligen annorlunda dekoration. Vad hade du för slags fyllning i den?Man blir sugen på att smaka när man ser bilden.

Köpte Ekströms chokladmousse med krisp och apelsinmousse med krisp och så är det köpebottnar. Så det är ingen avancerad tårta alls. Men den fick mycket uppskattning så det va kul! :-)
Does it become a walk?
/Ida
Så bra att det går med köpebottnar. Tänkte att ibland, så kanske man inte har varken tid eller lust att baka bottnar. Fyllningen lät god, ska jag oxå testa och ha i nån av tårtorna senare. Visst är det kul med uppskattning, för det är ju i alla fall ett jobb man lägger ner i det.

Enda nackdelen med köpebottnar som jag tycker är att tårtan blir väldigt låg. Och jag tycker det är otroligt snyggt med höga tårtor. Därför undviker jag köpebottnar så mycket som möjligt.
Men när det bara är till familjen för att man vill testa en ny smakkombination eller så.. då spelar det ju inte så stor roll :-)
Does it become a walk?
/Ida
Jag hade nog tänkt baka en egen botten. Eftersom det är till mitt barnbarn, blir formen som ett hjärta. men det kanske är svårt att få till med pastan när man ska täcka den. Hoppas det inte blir veck. Knepigast blir väl just upptill i böjningarna i hjärtat. Har du nåt bra tips där?

Börja upptill. Se till att pastan är 3-4 mm tjock.. då blir den mer lättarbetad. Eftersom Ballinas är så elastisk så går det bra att lyfta o dra lite försiktigt o sen lägga om igen. Lätt med ändå fast på handen o smek på den lixom. =) Det ÄR svårt att få till utan veck.. jag klarar det inte alltid ännu.
Does it become a walk?
/Ida
Tack för tipset. Nu tänkte jag göra en pasta av marsmallows. Hittade ett recept här på bakverk. Då kommer jag nog inte att klara det utan veck, fast jag vill försöka i alla fall.

Jodå.. MMF funkar oxå.. jag är inte så jätteförtjust i MMF.. tycker det är svårjobbat.. Men jag lyckas aldrig få till det o andra sidan. Men får man till en bra MMF så kan man visst få till kanterna snyggt. MMF är oxå ganska elastiskt. Det är främst Marsipan som inte alls är lätt att få utan veck.
Does it become a walk?
/Ida
Håll tummarna för att jag lyckas. Jag tycker mycket om marsipan…..men tror ja avstår än så länge att avända det, eftersom det är svårt att få det fint utan veck. Hur tunn bör MMF:en vara, när man kavlarr ut den?

En grundregel när det gäller all massa man täcker tårta med är 3-4 mm. Då har man lite att spela på och det är lättare att dra ut och få det snyggt täckt :-)
Does it become a walk?
/Ida
Va bra, det ska jag komma ihåg.