Tips då du bakar bullar
Har du samma enerverande problem som mig då du bakar bullar och den utkavlade degen går sönder då du ska bre på smöret?
Då kan jag rekomendera att du använder matolja (eller annan olja) och penslar på istället =)
Degen går då inte sönder och socker/kanel/choklad eller vad annat du smaksätter med fastnar hur bra som hellst!
Lycka till!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jepp, jag brukar köra på flytande margarin:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag tyker att det spelar stor roll vad man använder för margarin. Om jag snålar och köper vanligt margarin som är lite billigare då går degen sönder. Men köper jag bakmargarin, låter det stå framme ett tag innan man ska bre ut det då funkar det riktigt bra.
Men det där med olja var inget dumt tips. Men tar inte bullarna smak av oljan då?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har aldrig känt någon smak av oljan. + att de inte fastnar lika lätt i bullpappret =)
_**/Mvh Anne
#2 Om man tar en neutral olja, som rapsolja t ex, så tar de nog inte smak.. de går bort i ugnen?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag har alltid använt vanlig matolja och inte märkt någon smak =) Man behöver så väldigt tunt lager av oljan
_**/Mvh Anne

Tack för era svar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det va inget dumt tips Anne. Dock inget jag kommer testa tror jag ;-) Eftersom jag tycker olja är riktigt äckligt o faktiskt känner smak av det även om det inte "ska" smaka :-)
Flytande margarin eller smör/margarin som får stå framme en stund innan tycker jag fungerar jättebra. Sen gillar jag den lilla smörsmaken som blir oxå ;-)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
När jag kommer ihåg så ställer jag fram margarinet i god tid så det hinner mjukna alternativt kör jag med flytande margarin.
Jag kör alltid smöret/margarinet med Socker, kanel och kardemumma till en bredbar smet i matberedaren. Går givetvis bäst om matfettet stått framme en stund. Ibland mjukar jag på det i micron några sekunder o rör ihop det för hand, det beror alldeles på hur mycket jag ska baka och om jag ids ta fram matberedaren.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Oj, nu blev jag förvånad att så många använder margarin när dom bakar. Jag undviker margarin så gott det går då det inte r nyttigt. Smör is the shit^^
Helena

#9 Det va ingen dum idé!
#10 Jag använder det fett jag har hemma. O det är ingen fara med margarin. Varför skulle det vara onyttigt?
Does it become a walk?
/Ida

Jag använder iofs i 99 fall av 100 flytande margarin.. Det lär ju vara bättre om jag förstått saken ungefär rätt. Eftersom det verkar vara processen att få det till hårt som kan vara "farlig". Men jag undviker både smör och margarin i ganska stor utsträckning. Det är inget man måste använda när man bakar tårtor :-)
Does it become a walk?
/Ida
#10 det är så mycket som är farligt så skulle man undvika allt så kan man lika gärna lägga sig ner och dö på en gång!! Detta är inte riktat till dig nu utan rent allmänt.
Det är rent livsfarligt att gå över gatan, och vatten innehåller både det ena och det andra….

#14 Jag håller med dig!
Does it become a walk?
/Ida
Självklart, håller med dig också, men margarin är något som jag absolut inte skulle välja att stoppa i mig.
Helena
Äter du ute någon gång? Köper en macka eller äter en biff med stekt potatis? Det är margarin på smörgåsen och potatisen och biffen är stekt i margarin :o)

Jag gör som #9 funkar hur bra som helst och man sparar tid.
Jag har alltid smält vanligt smör och penslat på det. Fördelen är att det blir jämnare när man penslar på det istället för att bre på det med smörkniv.

Jag änvänder flytande margarin, eller smälter margarinet i micron och penslar på
Såg att någon skrev att smör skulle vara nyttigare än margarin - så är det väl inte? Smör innehåller mera mättade fetter, margarin innehåller omättade fetter. Dietister lär ut att margarin är bättre än smör iaf ;-)
Det beror på att vi oftast får i oss för mycket av de dåliga fetterna som sätter sig på kroppen, dvs. de mättade fetterna.
Jag använder bakmargarin som får stå framme i mina bullar. Jag tycker inte om smaken på flytande margarin även om det 'anses' nyttigast av dietister :)

Jag äter inte heller margarin, om man läser om hur det framställs så blir man äcklad! Men det är ju jag det, var och en efter sin hatt 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
använder alltid flytande margarin. Blandar dessutom i kanel å socker margarinet och styker på, blir jämnare så tycker jag ^^
Jag äter nästan aldrig ute, jag klarar inte av smörgåsar som någon annan gjort.
Kolla vad Anna Skipper tycker om margarin. Hon lämnar kvar Bregott och smör.
Kolla in Kolhydrater.ifokus, och fråga där vad dom tycker om margarin.. :)
Helena

Nu tycker jag tråden börjar spåra ur lite väl. Alla har olika åsikter och har rätt till det. Men tråden handlar om bullar, inte om margarin ;-)
/ Ida - Sajtvärd
Does it become a walk?
/Ida

Visst så kan folk använda vilket man vill, själv så tål jag inte laktos så smör var inte att tänka på förrän ganska nyligen då det kom i butikerna. Men i det stora hela så är margarin något framställt som kroppen inte kan hantera, som plast i naturen haha. Smör är inte toppen det heller en naturprodukt. Jag läste en jätteintressant bok som tar upp detta bland annat. Kokkonst för den självläkande människan. Mycket intressant läsning, lättläst som kombinerar fakta med recept.
Jo men nu har jag faktiskt en fråga gällande bullar för jag är så dålig på att baka det. Min deg blir alltid trådig och faller ihop. Jag lovar att jag försöker tänka på allt, inte stå i drag och kallt… ja det mesta men likväl så händer detta. Vad finns det för tips?

Hm.. jag har aldrig varit med om det.. Vad gör du degen i? Täcker du den med nåt? Jäser för länge?
Does it become a walk?
/Ida

#26 kolla så inte degspadet är för varmt eller för kallt, kan ev bero på att man arbetar degen för mkt.
_**/Mvh Anne