Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1471 ggr
ChristinaSylejmani
0

"Hardy"kaka

Här kommer ett recept som jag fick får ngt år sedan och som inte alls är helt fel…

* 2 ägg

* 2 dl mjöl

* 2 dl socker

* Cirka 50 gram margarin skivat med osthyvel

* Pärlsocker

* Fruit cocktail, storlek nettovikt 410 gram varav 240 gram frukt (mellanburken). Man kan med fördel använda sig av motsvarande mängd ananas i bitar, persikor eller rabarber vända i Socker i motsvarande mängd.

Rör ägg och sockret, tillsätt mjölet. Tillsätt fruktsaften tills man får en lagom flytande smet.

Häll upp i 30 cm pajform, fördela frukten i formen. Hyvla tunna skivor margarin jämt över, samt strö pärlsocker över. Grädda i 160 grader i varmluftsugn, öka 10-15 grader i vanlig ugn, 30 minuter.

Obs! Det är viktigt att man använder rätt storlek på pajformen för att få bästa resultat. En för liten form till denna mängd ingredienser blir kakan för hög och inte lika knaprig. Glass och grädde är inte fel att piffa upp kakan med.

Smaklig spis!

Solaika
0

Det där lät ju spännande. Har aldrig hört talas om något liknande. Men den ska vara lite hård alltså?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ChristinaSylejmani
0

Jag hade inte heller hört talas om något liknande innan jag fick receptet för något (några) år sedan. Jag vet att jag bland annat gjorde den när jag fick receptet och bjöd på den på jobbet och den blev uppskattad. Hur "hård" den blev kommer jag inte riktigt ihåg, tyvärr Generad, då det var ett tag sedan jag gjorde den. Den blev ju inte så hård att den blev "stel" utan lite mer åt det "mjukare" hållet, så att säga. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara. Jag kom bara att tänka på receptet (av någon anledning) då jag hittade "Bakverk iFokus" och tänkte att jag kunde posta receptet.

Men testa den gärna, för den är faktiskt god!

Solaika
0

Det låter gott. Nu ska jag inte äta massa onyttigheter. Men jag fyller ju snart år iaf :-) Fast tårtnörd som jag är.. men man kan ju ha två saker :-D

Does it become a walk?

/Ida

ChristinaSylejmani
0

Ja, jag är ju mer en glassnörd men man måste ju få unna sig något gott i livet…Glad

Solaika
0

Fast jag har unnat mig lite för mycket gott sista tiden ;-) Men tårta när man fyller 25 måste man ha :-D

Does it become a walk?

/Ida

ChristinaSylejmani
0

Ja, det är ju klart att man måste få ha en tårta när man fyller år. Det hör ju liksom till!

Nu vet jag ju inte när Du fyller år men jag får gratulera på födelsedagen!

Solaika
0

Det är inte fören i mitten av april.. så det är ett tag kvar.. Men tack iaf :-)

Does it become a walk?

/Ida