Tårtbotten + Vardagstårta
200 grader 20 min
4 ägg
3 dl socker
6 msk kokande vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
Ägg och Socker vispas som vanligt i med resten och rör runt. I en form med löstagbar botten. 20 minuter i ugnen.
Denna använder jag altid till nästan alla tårtor
Vardagstårtan är mkt god och enkel. Dela botten i 2 delar och gör en god vaniljkräm uppblandad med grädde och lägg emellan. garnera med floorsocker utrört i vatten.
Klart!
Detta kommer ursprungligen från min mormor som ju givetvsi fick den från sin mammma osv…

Härligt med gamla recept som gått i generationer.
Själv använder jag mig av ett recept på tårtbotten med potatismjöl. Ger en luftig och god botten :-) Ska skriva in receptet sen.. hinner inte nu :-)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
ska absolut testa detta :)

Tårtbottnen jag använder är en renodlad tårtbotten egentligen. Smakar kanske inte jätteroligt som sockerkaka. Men den är kanon i tårta och i en 24 cms form ger den dessutom en väldigt hög botten som man ofta kan dela i 4 delar. Dock får man inte glömma att sätta krage på den, då får man smet i hela ugnen, inte så himla kul kanske :-)
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
Vispa ägg o Socker så vitt som möjligt.. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa ihop. Grädda ca 40 minuter i 175 grader.
Does it become a walk?
/Ida
Denna tårtbotten är en renodlad tårtbotten för annars hade det varit smör i…

Ja, det är den.. Men den är väldigt god tårtbotten :-) Vet att en del har i en skvätt smält smör/margarin och lite mjölk ibland oxå. Det är ju en smaksak :-) Har aldrig fått nåt negativt om mina tårtbottnar iaf 
Does it become a walk?
/Ida
I #4 menade jag ju mitt recept #0 att den är en renodlad tårtbotten, den funkar inte till nått annat. Dvs den är ingen sockerkaka! 

Hahaha.. jaha, nå det är samma sak med min :-D
Does it become a walk?
/Ida
Jag ska testa din, krage hur menar du då?
Man tar bakplåtspapper och klipper ut en eller två långa remsor, som är högre/bredare än kanten på formen och täcker innesidan hela vägen runt. Sedan tar man lite smör på kanten på formen (jag brukar även blöta pappren så blir de mer formbara) sätter runt pappersremsorna på kanten på formen (innekanten) så att de täcker hela vägen runt.
Klart. Häll i smeten.
Detta förhindrar att smeten väller äver kanten och du får fina mjuka kanter (vilket det inte blir när man bröar en form)
Kass på att förklara, tyvärr.. Kanske Solaika har bättre förklaring på g!!
Jag fattar precis, det var nog så jag trodde, men det är alltid bättre att VETA.
Tack! Detta ska provas, nu ska här göras tårta i 4 lager… vi har ju en student i år ;)
Smöret på kanten har man så att papprersremsorna skall fastna. Annars "åker de runt" i formen och det blir svårt att hälla i smeten. När smeten väl är i så sitter ju remsorna kvar
Det där med hur många delar det blir är väldigt olika! Men alltid blir det iaf minst TRE delar man kan dela den i. Fyra har jag inte lyckats med. Inte med det receptet. Men Solaika har ju lyckats så nog går det. Men som sagt, det är inte Helt Säkert!
Jag tänkte baka dubbla tårtor!!! Jag kör nog mitt eget beprövade recept till studenten för säkertsskull… 

Det går att få ut fyra lager.. alltså.. så man kan ha i tre lager fyllning. Men då måste man ha 24cms form. Vill man kan man göra på 6 ägg oxå.. då får man en ännu lite högre. Jag delar normalt bottnen i tre, för två fyllningar.. men det är mest för att jag tycker det räcker med två smaker. Istället ser jag till att göra stabila fyllningar o har minst 1 - 1½ cm fyllning på varje lager. Bottnen i sig blir ungefär lika hög per del.. så det blir en rejäl tårta av det :-)
Min lillasyster tar studenten iår.. o hon ska såklart få en studenmössetårta.. men till den vill jag faktiskt inte ha så jättehög botten eftersom en studentmössa inte är så hög :-) O andra sidan blir det nog att jag gör den i min 28cms form.. så blir den stor på det viset istället.
Does it become a walk?
/Ida

Jag måste för övrigt bara tipsa om två produkter som är helt underbara att jobba med.
Cake Release och Bake Easy Med dessa behöver man inte krångla med smör/margarin och ströbröd. Man bara smörjer/sprayar formen och häller i smeten. Lossnar kanonbra när kakan är klar och gör dessutom formen väldigt lättdiskad.
Klart det bästa jag har investerat i under mitt tårtår :-) Svärmor fick en i julklapp o är lika såld hon. :-)
Does it become a walk?
/Ida