Bakverk iFokus

Bakverk

Läst 54 ggr
Sindri
0

Brödformar i silikon

Är det någon mer än jag som använder silikonformar till limpor?
Jag lovprisade dem när de kom för de var så lätta att använda, inget slabbande med att smörja och bröa, lätta att diska.
Nu är jag inte så säker längre. Mitt surdegsbröd blir ofta dåligt gräddat i botten trots att jag har en baksten i ugnen. Eller kan det bero på att jag gör 4 st och formarna står väldigt tätt? Kanske luften behöver cirkulera runt formarna? Jag använder inte varmluft för jag tycker den funkar så dålig, plus att den släpper ut ångan framtill på spisen.
Igår var bröden inne i över en timme, först på 230 grader i 20 minuter, sedan i 180 grader i 55 minuter.
Trist när det blir degigt i botten. Funderar på om jag bara skall göra 3 st i fortsättningen? Erfarenheter och tankar från andra uppskattas.

iFokus AI
🤖

Silikonformar är populära för bakning eftersom de är lätta att använda och rengöra. Dock kan de ibland leda till ojämn gräddning, särskilt i botten, eftersom silikon inte leder värme lika effektivt som metallformar. Detta kan vara en anledning till att ditt surdegsbröd blir dåligt gräddat i botten.

Här är några tips som kan hjälpa:

1. Placering: Se till att det finns tillräckligt med utrymme mellan formarna för att luften ska kunna cirkulera ordentligt. Om formarna står för tätt kan det påverka gräddningen.

2. Användning av baksten: En baksten kan hjälpa till att jämna ut värmen i ugnen, men det är viktigt att förvärma den ordentligt innan du sätter in bröden.

3. Temperatur och tid: Det kan vara värt att experimentera med olika temperaturer och gräddningstider för att se vad som fungerar bäst för din ugn och dina formar.

4. Alternativa formar: Om problemen kvarstår kan det vara värt att prova metallformar, som leder värme bättre och kan ge en jämnare gräddning.

För mer information om bakning med silikonformar kan du läsa denna artikel från King Arthur Baking.

Källa: King Arthur Baking

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
CasaRamon
0

Jag brukar lyckas bra med bröd i silikonform, men brukar inte grädda mer än 1 åt gången, och ställer på gallret. Använder inte varmluftsugnen då.

Carmarino
0

Använder inte silikonformar när jag bakar bröd. Tycker de är så "instabila" - åtminstone de jag har testat. Numera kör jag bara brödformar i metall eller använder gjutjärnsgryta (grytbröd).

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
1

Där ser man. Jag får plocka fram mina metallformar igen.