Banan kaka
Jag blev sugen på något gott, det blev en banan kaka.
Så enkelt att baka. Gjorde som en sockerkaka, sedan mosade jag 2 st bananer och blandade i .
Sedan tycker jag att kakan blir olika på grund av vilken form du har.
Sedan en sak till, jag går inte efter recept.
Har alltså inte kakan i ugnen som det står I receptet , jag har lärt mig av min mamma , dra ner tiden 5 min, kakan gräddas även i formen ett tag när du tar ut den. Låter den stå en stund i formen ,sen ställer jag en tallrik på formen och vänder den .
Denna kaka blev så saftig.
HH 🙂
Tack för bra tips! Ser jättegod ut! 😋
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1:
Varsågod. 😃♥️
HH 🙂
#0: Särskilt om man lägger till något som inte står i receptet är det viktigt att kolla gräddningstiden. Dessutom är ju alla ugnar olika så tiderna i receptet stämmer inte alltid.
Gott mad banankaka. Gillar att du blandat bananen i smeten. Tycker det ser så oaptitligt ut när det ligger två halva, bruna bananer ovanpå kakan, men det är tydligen högsta mode numera.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3:
Jo, tack , det stämmer med.
Recept :
Banan kaka
Smörj formen och ha i kokos. Kakan blir så god då.
50 g smör
2-3 ägg
2 dl Socker
1/2 dl mjölk
1 tsk vanillin Socker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl ( jag tar 2,9 dl)
2 bananer
Gör så här :
Sätt ugnen på 200 g , i 10 minuter , sänk värmen till 175 g.
Vispa ägg och Socker poröst ,
smält smöret , ha i mjölken , häll det i smeten,
mosa bananerna och ha i det i smeten, blanda lite,
blanda mjöl, vanillin Socker , bakpulver och ha det i smeten , rör försiktigt.
Häll smeten i formen,
Grädda kakan längre ner i ugnen, du gräddar den i 10 minuter på 200 g, sen sänker du värmen till 175 g, grädda kakan i ca 20 minuter till.
Ta ut kakan ur ugnen och ställ den på spisen , ha kvar den i formen en stund ; ca 10 minuter.
Sedan ställer jag en tallrik ovanpå formen och vänder kakan.
Så fin blev den.
Lycka till till att baka denna banan kaka 😀
HH 🙂
- Redigerat 2025-07-29 17:18 av Soligajag1
#5:
Tack så mycket. 😃🌺🌹
HH 🙂