Hög tårta
Jag vill baka en lite mindre men hög tårta. Problemet är att jag inte har en sådan där liten hög form. Utan bara en bred och låg. Går det att lösa på nått sett? Lägger in bild på hur jag vill att tårtan ska se ut i formen/storleken och hur mina form ser ut. Kan man använda sockerkakan formen? Går det? Det är den ända i lagom höjd🤣
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Självklart kan du använda sockerkaksformen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det blir inte så bra att använda sockerkaksformen till tårtbottnar, för då får du ett hål i mitten av tårtan.
Det enklaste är att smörja kanterna på springformen och sedan ta ett bakplåtspapper som du fäster runt formen (inuti alltså). För att papperet inte ska vika sig i skarven kan man fästa med ett gem.
Här ser du hur man gör:
https://frokenluisa.blogspot.com/2012/04/tartbotten.html?m=1
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har gjort flera tårtor med "hål" i, folk tyckte det var ett spännande och nytt sätt att göra tårta på. Fast det är klart vill man ha en hel tårta så funkar det ju inte så bra!😄
#4: Ja, jag har sett sådana. De brukar var fyllda med godis, typ Non Stop eller Smarties. Där funkar sockerkaksformen jättebra. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag skulle också använda formen med hål i och fylla hålet med bär eller bärmousse.
Ett annat alternativ är att du gör två tårtor med springformen. Lägger de ovanpå varandra och skär ut med en kniv hur bred du vill att tårtan ska vara.
Då kommer du få lite tårtsmulor över men de kan du ju använda till att baka tex dammsugare. ;)
#2: jag skulle så gärna vilja ha en bild för inspo men jag hittar ingen tårta med sockerkakan form.
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
#8: Tror inte så många använder sockerkaksform till tårta, så det är nog därför det inte finns några bilder. Här är i alla fall ett recept på piñatatårta. Det är visserligen gjort på hela bottnar som man skär hål i, men det går säkert att använda sockerkaksformen.
I så fall kan du göra en dubbel sats smet och grädda en del av smeten i springformen. Sedan använder du den till att fylla i hålen i den översta och nedersta bottnen (eller i alla om du inte vill göra en piñatatårta). Skär till lagom storlek bara och tryck ner i hålen.
https://www.tasteline.com/recept/pinatatarta/
Alternativet är att göra som Liz85 skriver i #7: grädda två omgångar smet i den stora formen och skär ut mindre bottnar i den storlek du vill ha.
#5. Jag gjorde som vanliga tårtor, skar isär och lade banan mos på en botten och någon sylt på den andra bottnen och lade ihop dem som vanligt. Grädde på alla ytor och sen på med dekorationen, även på utsidan av hålet. Lätt som en plätt!
#10: Smart. 👍