Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterkakorrecept
Läst 113 ggr
Heddiz
2

7 sorters kakor...

Jag kom att tänka på "7 sorters kakor" som min farmor jämt bakade när jag var barn. Dom var ju såååå goda..😋
Jag fick t.om en recept-bok av henne som hette - 7 sorters kakor-
men jag vet tyvärr inte var den har tagit vägen.
Jag minns dom flesta kakorna hon gjorde, men inte alla sådär på rak arm. Eller vilka som ingick i "7 sorters kakor".
Dom kakor jag minns att hon gjorde är.
Hallongrottor
Drömmar
Schackrutor
Mandelkakor (är ej säker på namnet), men hon fyllde dom färdiga kakorna med grädde och lite bär/sylt.
Finska pinnar

Sockerkaka, Snoddas, mm gjorde hon ju också alltid, men tex snoddas ingick/ingår väl inte bland 7 sorters kakor egentligen?

Skulle vara kul att testa baka ngr av dessa kakor förutom hallongrottor som jag bakat 1000 ggr haha..
Sen tänkte jag att recepten måste ju ha uppdaterats!?
Alltså kanske inte till just godare alternativ, men till flera olika lite nyttigare alternativ…😉😄
Som tex att man kan byta ut (en del) vitt Socker till honung, nötter, banan eller annat sött.
Vanligt vetemjöl till glutenfria varianter, havregryn, osv..

Vilka kakor ingick/ingår för er bland "7 sorters kakor"?
Har ni tips på goda kakor med mindre Socker, glutenfria eller/och helt sockerfria alternativ kanske?

Jag har slutat helt med gluten för 1 mån sen och dragit ner rejält på Socker, men målet är att sluta även med Socker..(till vardags iaf)
Så jag är lite "ny" på det här med glutenfria/sockerfria kakor..🤔🧐😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Vixxen
2

Den boken har jag med nånstans.
Tror att det varit olika varianter på boken under årens lopp om jag inte har fel.

Carmarino
2

Det stämmer att recepten har uppdaterats. Såvitt jag kan se så kom den senaste utgåvan ut 2017. Tror jag har tre eller fyra av böckerna, men minns inte vilka år de är från - förutom den senaste från 2017.

Har inte bakat så mycket från den, men det är roligt att ha den till hands om jag vill baka någon "klassisk" kaka. Fast numera finns det nyare kakor också.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sju_sorters_kakor_(bok)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-03-18 17:03 av Carmarino
Soligajag1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Hejsan !

Kan berätta att jag har bakat några av dessa 7 sorter ,
Hade hand om "fruntimmers fikat" där jag jobbade sist .

Drömmar
Skurna choklad snitt
Bond kakor
Vanilj horn
Choklad cigarrer
Sylt kakor med hallon
Kola kakor
Hallongrottor

Kanelbullar , kanellängd

Sockerkaka
Rulltårta

Dessa bakverk bakade jag alltid till fruntimmers fikat , det kostade 100:- att vara med per person , dem fick ta en kaka var + en bit Socker kaka och en rulltårta . Kaffe ingick .

Det va väldigt poppis. Då jag hade tagit över efter att dem köpte bakverken från Ica.
Många av dem som va med kom ner till Cafet sen efteråt och frågade vem som hade bakat allt , ,
Hon står där sa personalen , ,

Alla ville beställa bullar och kakor av mig. Fick till och med löneförhöjning.

😍🤪🥰 Ojojojoj, , , tror ni det va poppis bland resterande personal ??

HH 🙂

• Redigerat 2024-03-18 19:48 av Soligajag1
Heddiz
2

#3: Ja just det..jag kom på det efter du skrev det, vad hon mer bakade..
Chokladcigarrer och chokladsnittar eller skurna snittar i choklad..

10 kr per kaka är inte så jätte mycket.. och är kakan dessutom god o hembakad med kaffe till det, så är det inte alls mycket!
Så jag förstår mycket väl varför dom ville ha mer 😂

Jag tänkte att eftersom du är duktig på att baka..
Kan du inte starta någon typ av hemsida med bakverk där du kan sälja kakor till alla möjliga genom att bara skicka iväg kakorna med posten (när det behövs då)

Jag menar inte att du ska sluta sälja till folk IRL för det, men som en extra grej, utöver det du redan gör..
Det kanske blir för mycket, men det var bara en tanke. 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Soligajag1
2

#4:

Tack snälla du för tipset! 😊🥰

Jodå , dem tankarna har jag med haft.
Har lite catering , idag tex tog jag emot en beställning, men sa till henne att hon får vänta en månad .

Min son ska hjälpa mig.
Han gör det så gärna.
Denna efterrätt gör jag oftast på tjej kvällen , det blir nu på Lördag . 😊👍❤️
Den är poppis , jag har äkta vaniljstång i .

HH 🙂

Heddiz
2

#5: Nu gissar jag bara, men är det på bilden panacotta drink eller dessert. Någon vanilj rätt typ..
Är det alkohol i dina drinkar/desserter eller ?

Jag har aldrig smakat panacotta eller något som liknar det på bilden ens med vanilj i, och jag vet inte varför riktigt, men jag har fått för mig att det smakar som vaniljsås typ..😄
Alltså dom flesta människor tycker ju om vanilj, men nja jag ha svårt för vanilj. Eller iaf om det bara är vanilj eller för mycket vaniljsmak.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-03-18 23:25 av Heddiz
Carmarino
1

#6: Det finns pannacotta i många smaker, så det behöver inte vara vanilj i den. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
1

#6:

Jodå , det är Vanilj pannacotta , glömde skriva det .Det är verkligen delikatess , och jag använder vanilj stång i , då smakar det riktig vanilj.

Hallon på sen efter att dem stått i kylen nån timme .

HH 🙂

Carmarino
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kollade mina böcker och jag hade fel om årtalet på den sista. Har inte den senaste utgåvan utan de jag har är från 1975, 2005 och 2015 (från vänster till höger på bild 1).

Sedan har jag även de två specialutgåvorna Sju sorters sommarkakor från 2012 och Sju sorters julkakor från 2010 (bild 2).