Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttemadagar
Läst 59 ggr
Carmarino
2

Hallongrottans dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det hallongrottans dag. Ett bakverk jag bakar alltför sällan, trots att det är både enkelt och går rätt snabbt att baka.

När jag väl gör det brukar jag dock inte använda hallonsylt, eftersom jag nästan aldrig har det hemma. Så det brukar bli drottningsylt, apelsinmarmelad, lemon curd eller något annat som finns tillgängligt. 😋

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hallongrotta

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-03-17 02:26 av Carmarino
Heddiz
2

#0: Aha Det hade jag ingen aning om!
Hallongrottor är en av mina favoritkakor..och dom kakor jag bakar mest faktiskt (förutom kladdkaka då haha)

Dom är väldigt enkla att baka, men blir så himla goda..😋

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
1

#1: Den verkar vara rätt ny. Om jag förstått det rätt så instiftades den förra året. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
1

#1:

Håller med dig , hallongrottor är så goda.
Enkla att baka men men, , får INTE GÖRA NÅT ALLS med armen idag , fick stränga order av min dotter och son igår.

👿🤪🤬 Jaja, , Jag lovar sa jag. Inga hallongrottor till baket idag.

HH 🙂

Carmarino
1

#3: Det går ju att fira hallongrottans dag i efterhand också. 😊

millan21
2

Jag har faktiskt aldrig bakat hallongrottor. Måste absolut testa det framöver. De är ju supergoda😜

Soligajag1
1

#4:

Ja , det kan man , kanske i morgon eller en annan dag. 😊

HH 🙂