Runebergstårtor
Idag firas Runebergsdagen i Finland. En tradition är då att äta Runebergstårtor.
Är det någon av er som smakat sådana?
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-02-05 14:38 av Magi-cat
Här är ett förenklat recept för långpanna.
- Redigerat 2024-02-05 14:39 av Magi-cat
Har aldrig smakat runebergstårta, men för några år sedan funderade jag på att testa att baka några. Det kom dock aldrig längre än till tankar. Det låter gott i alla fall. Såg att Fredrik Nylén (Fredriks Fika) beskrev dem som en kombination av muffins och mazariner, och de är ju goda bägge två.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har faktiskt heller aldrig ätit sådana vad jag kan påminna mig! 🙂 Här där jag bor skulle ingen veta vad det är (tror jag) och jag kommer nog inte att baka själv … Fast men vet aldrig! Det ser faktiskt väldigt gott ut …
- Redigerat 2024-02-05 17:21 av Magi-cat
Nej, har aldrig ätit någon sådan men jag hade gärna smakat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#5: Ja, och den verkar ju inte vara särskilt svår att baka. Har för mig att det som avhöll mig från att testa var att jag inte hade några formar som passade. Fast muffinsformar har jag ju. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker