Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterrecepttips
Läst 62 ggr
Carmarino
2

Recept från webbsidor

Brukar ni som jag skriva ut/spara/läsa recept från olika webbsidor, men irritera er över alla reklamrutor som gör att det är nästan omöjligt att följa receptet?

Läste det här tipset på Instagram idag:

Skriv in "cooked.wiki/" (utan citattecken) framför https:// (inget mellarum emellan), så genereras en ruta med ingredienser och tillvägagångssätt. Det är en engelsk tjänst så en del kringtext är på engelska, men inte själva receptet.

Det är dock inte alla recept det fungerar på, men de flesta i alla fall.

Testa det här till exempel:

https://brinkenbakar.se/hasselnotskakor-med-kaffe-och-mjolkchokladtryffel/

lägg sedan till cooked.wiki/ framför så att det står

cooked.wiki/https://brinkenbakar.se/hasselnotskakor-med-kaffe-och-mjolkchokladtryffel/

(Det funkar inte att klicka på länken ovan, eftersom man måste godkänna cookies först. Därför får man lägga till cooked.wiki/ efteråt.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Spröda kakor med rostade hasselnötter omsluter en krämig tryffel på mjölkchoklad och kaffe.
  • Redigerat 2024-01-22 12:50 av Carmarino
Sindri
0

Jag vill kopiera recepten till word och lagra/skriva ut. Jag irriterar mig på att många recept är skrivna i ett protokoll som gör rutor och spalter som inte blir bra när man bara vill ha löpande text.

Carmarino
0

#1: Du kan testa att markera texten du vill ha med i receptet, och sedan välja att skriva ut. Bocka i att du endast vill skriva ut markerad text. Då får du texten utan rutor och spalter och kan lätt kopiera den. Det kan dock bli några extra radmatningar mellan raderna, men de är ju lätta att ta bort i Word.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-01-22 16:46 av Carmarino
Sindri
1

Åh, det skall jag testa nästa gång. Var skall jag leta efter valet att bara skriva ut texten?

Carmarino
0

#3: Beroende på vilken webbläsare du använder kan det vara lite olika tror jag, men det brukar finnas under "fler alternativ" eller något liknande.
Är inte vid datorn nu, så jag kan inte kolla exakt.

• Redigerat 2024-01-23 02:45 av Carmarino
Sindri
1

Ok, jag får testa nästa gång jag hittar ett brs recept.

Carmarino
0

#5: Lycka till.