Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterövrigttillbehör
Läst 65 ggr
Carmarino
2

Recept - Lemon curd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mitt recept på Lemon curd.

Ingredienser
3 citroner med fint skal
3 ägg (helst stora, ca 200-210 g)
3 dl socker
150 g smör
1 dl citronsaft

Gör så här
Skrubba citronerna noga med rotborste i varmt vatten.
Riv skalet fint och pressa ur saften. Mät upp en deciliter.
Tärna smöret.
Lemon curden skall göras i vattenbad: sätt på en stor gryta med vatten och tag en mindre kastrull/bunke som får plats över grytan.
Medan vattnet kokar upp, vispa upp äggen i den lilla kastrullen/bunken så att vitorna slås sönder. Sänk värmen så att vattnet sjuder.
Tillsätt skalet, saften och sockret. Värm över vattenbad under omrörning till ca 50-60°C (eller, om man inte har en termometer, tills sockret har smält).
Tillsätt smöret bit för bit och fortsätt röra tills curden tjocknar (ca 84-85°C).
Häll genast upp i en väl diskad glasburk som rymmer ca 750 g, men sätt inte på lock förrän curden svalnat.

Förvaras kallt.
Håller ca 3-4 veckor i kylskåp, längre om om man inte låter den stå ute i rumstemperatur och om man bara använder rena redskap.

Tips!
Sterilisera gärna burken i 100°C varm ugn i ca 30 minuter och häll lemon curden i den varma burken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Den här veckan var det extrapris på apelsiner, så jag bestämde mig för att använda mitt recept på lemon curd till att göra orange curd istället.

Det räckte med en stor apelsin, så jag rev skalet på den och pressade ur en deciliter saft. Sedan gjorde jag som ovan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Det blir gott även med apelsin, men citroner är godare. 😋

Maria
2

Så gott 🙂

/Maria

Carmarino
1

#3: Det är den godaste lemon curd jag vet. 😊

Maria
2

#4 Skulle man kunna ha i t.ex Atamon för längre hållbarhet?

/Maria

Carmarino
1

#5: Har aldrig provat, så jag vet inte. Men jag har haft en burk i kylen i flera månader utan att den har blivit dålig. Tror det längsta var 6-7 månader. Fast då har jag inte låtit den stå ute på bordet någon längre tid och inte doppat fingrarna i den heller. Så om du vill ha den framme på frukostbordet så rekommenderar jag att du tar ur så mycket du tror du behöver från burken och lägger i en skål istället.

Maria
2

#6 Ah tack.

/Maria

Soligajag1
1

Tack snälla för receptet av din fina Lemon curd , Carmarino .
DETTA måste jag bara testa en dag .

DET ser så gott ut!! 😀🥰😃

HH 🙂

Carmarino
1

#8: Roligt att du gillar det. Ja, det är verkligen gott. 😋

Har även testat att göra det med mjölkfritt margarin (min bror är mjölkproteinallergiker och älskar lemon curd), och det blev bra. Fast personligen tycker jag det är godare med smör. 😊