Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettlussekatter
Läst 111 ggr
[Zefirka]
4

Lussekatter

Här är lussefabriken i full fart! 😉
20231118_172552.jpg

• Redigerat 2023-11-18 18:22 av [Zefirka]
Herveaux
2

Åh, så gott! 😊

// Harley

Carmarino
1

Så fina. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
2

Mumsigt! Har tyvärr börjat tappa saffran smaken vilket är supertråkigt då Saffran alltid varit en superfavorit och en av få saker jag gillat med julen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
2

#3: Menar du att du inte gillar det lika mycket, eller att smaksinnet blivit sämre så du inte känner smaken lika bra?

Maleficum
1

#4: Smaksinnet har förändrat så känner inte smaken på samma sätt :( Flera saffrans saker jag ätit som inte längre smakat saffran för mig. Ett undantag är hemmagjord saffransglass där jag fortfarande kan känna smaken fast inte lika starkt som tidigare.
(Båda mina föräldrar kan inte längre känna smak av saffran vilket de gillar eftersom de aldrig tyckt om saffran).

Sindri
1

#5: Då kan det vara så att färdiga saffransprodukter inte innehåller så mycket saffran eftersom du känner smak av hemgjord saffransglass. Har du testat att baka egna lussekatter? De kanske smakar mer.
Men det är väl så att alla våra sinne blir avtrubbade med åren om man inte tränar dem speciellt.

Maleficum
1

#6: Köpta har alltid smakat mindre än hemmagjort men har känts smak av det. Men nu har tyvärr köpta saker nästan helt tappas smak och även hemmagjorda saker smakar mindre (och även hemmagjorda saffransbullar smakar inte speciellt mycket trots att jag alltid brukar ha mer saffran än receptet) så är nog tyvärr naturligt åldrande av smaklökarna som är tjuven :(

Sindri
0

Så trist. Och att äta för mycket saffran skall tydligen kunna vara giftigt.
Men konstigt att du känner smaken i glass, kyla brukar ju dämpa smak. Hur är det om du har saffran i fisksoppa?

Maleficum
0

#8: Gissar att med glassen så är det nog mycket sättet vi gjort den på. Blanda sockrad kondenserad mjölk med saffran och sen låta det stå och dra i minst ett dygn och sen blanda med vispgrädde. Mycket Socker och fett att ta fram smaken.

Äter inte fisk så fisksoppa är uteslutet.

Gjorde typ kanelbullar men hade saffran i stället för kanel i smörsmeten och det blev iaf bättre smak än att göra rena saffransbullar. Men är väl tyvärr bara att inse att saffran är en smak jag snart bara har i minnet.

Carmarino
1

#9: Testa att blanda saffranet i smöret dagen innan. Smält smöret tillsammans med saffranet och låt det sedan stå ett dygn. Då hinner smöret stelna och saffranet utveckla smaken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2

Jag brukar blanda saffran med lite vodka och låta stå innan jag bakar. Jga tycker det intensifierar smaken.

Torparmor
3

Sprit plus lite Socker och saffran som får dra i kylen gärna en hel vecka kan dra fram smaken. Sen handlar det också om kvaliteten på den saffran man köper. Det säljs tyvärr en del saffran som inte borde kallas saffran.

Ur Wikipedia:
ISO har tagit fram en standard för att kvalitetsmärka saffran, ISO 3632, som graderar saffran i fyra kvalitetsgrupper på laborativ väg, efter dess halt av crocin (färg), picrocrocin (smak), och safranal (doft).

Saffran skördas i slutet av september och början av oktober. Märkena klipps och torkas försiktigt. När märkena samlas in undviks så långt som möjligt att blanda in något av de gula stiften eller ståndarsträngarna.

I lågprissaffran ingår hela pistillen och inte bara dess märke och blir därmed av sekunda kvalitet.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2023-12-10 07:07 av Torparmor
Sindri
2

Årets första lussebak är avklarat tack vare en av sönerna. De sägs vara väldigt goda, har inte smakat då jag inte äter gluten.
Men inför baket hittade jag fler tips om saffran, bl a att många bagerier lägger sin saffran i sprit tidigt på hösten för att få en intensiv smak. Så redan idag skall jag förbereda saffranet till det glutenfria baket på tisdag.

Carmarino
0

#13: Vissa lägger till och med saffranet i sprit ett helt år i förväg. Har sett flera på Instagram som har bakat med saffran de "preparerade" förra julen.

Sindri
1

Åh, då kanske jag skulle göra det redan nu. Fast frågan är om jag kommer ihåg det nästa jul….😁

Carmarino
0

#15: Nej, det är nog det största problemet. 😁

[Zefirka]
1

Imorgon ska vi äta upp de sista efter en luciaföreställning.