Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterreceptmatbröd
Läst 59 ggr
Ellrose
1

Bröddegar

Hej jag söker ett par enklare bröddegar som är enkla att göra. Kan vara fröer, rotfrukter mm i.

Eller en grunddeg som man sen kan experimentera med att man har i frön mm.

Jag har ett par brödformar som kommer användas till formning samt gör egna efter fantasi med att göra bullar mm.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Nephi
1

Jag körde på denna som grund, men böt ut en del av mjölet mot havregryn och hade i pumpakärnor, chia och solrosfrön när jag bakade förra veckan 😊
Behövde ett recept som fungerade med torrjäst då det var vad jag hade hem

Blev 22 bullar och en limpa 😁

https://receptfavoriter.se/recept/broed-recept-grundrecept.html

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Ett grundrecept på ljust bröd till limpa, formfranska, rostbröd eller frallor med mera. Bakas på en påse mjöl 2 kg, 50 g jäst, ca 1,2 liter vatten och 100 gram smör eller flytande margarin eller 0,5 dl olivolja.
Ellrose
1

Låter som ett bra recept. undrar om man kan byta lite av mjölet till grövre mjöl ?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Soligajag1
0

Tekakor

Recept :

5 dl vatten
2 dl fil
1 blå jäst
2-3 tsk salt
2 dl havregryn
14-15 dl vetemjöl
2-3 dl olja

Värm vattnet till 37 g / fingervarmt ,
Smula ner jästen i en bunke , ha på salt , havregryn , fil ( jag värmer filen lite ) häll på vattnet , Vispa ,
Varva vetemjöl och olja ,
Degen ska bli lös ,
Låt degen jäsa i 40 minuter ,
Baka ut degen i små och stora runda kakor .
Använd en kavel , låt degen jäsa i 15-20 min , grädda bröden mitt i ugnen , 250-275 g , ca 15 min eller tills bröden blir ljust bruna.
Lycka till!

HH 🙂

Carmarino
0

#2: I de flesta grundrecept kan man byta ut lite av mjölet. Har för mig att rekommendationen är ca en tredjedel. Det går också att tillsätta frön, nötter, frukt, rivna morötter eller vad man nu vill ha i det.

Dock får man tänka på att slutresultatet då inte blir samma som för originalet. Brödet blir ofta mer kompakt och jäser kanske inte upp lika mycket. Man kan också behöva ändra gräddningstiden. Mitt tips där är att använda en termometer mot slutet av gräddningstiden. När brödets innertemperatur är 96-98 grader är det färdigt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

Det är svårt att använda ett enda grundrecept och förändra hur mycket som helst. Enligt min erfarenhet kan man använda tre olika typer av grunddegar.
En är det med jäst där man använder i huvudsak mjöl, jäst, vätska och ev fett. och kan tillsätta lite frön eller nötter. Har man för mycket sånt blir degen för tung och orkar inte jäsa.
En variant är surdeg där man också kan tillsätta lite frön, kanske även mosad, kokt potatis, men inte heller där för mycket.
Båda dessa sorter kan bakas ut med eller utan formar.
En tredje variant är bröd med bakpulver. Då kan man göra lite tyngre degar med t ex filmjölk, rödbetsjuice och variera med nötter, bönor, frukt och grönsaker. Sådana degar blir väldigt kladdiga och hälls direkt i en form.
(Jag kan verkligen rekommendera silikonformar till detta. )