Pensla med ägg?
Det att det står i många recept att brödet ska penslas med ägg, är det mest för att få fin färg, eller har det annan funktion i smak eller konsistens också?
Första plåten är i ugn men jag glömde pensla med ägg. Ska göra det på nästa plåt
Nu är jag inte någon expert på bakning precis 😁 jag är dock vegan sedan en herrans massa år och har penslat med allt från vatten till soja-/havremjölk/grädde. Mig veterligen så är pensling med ägg (och andra alternativ) endast för att det ska bli lite blankt, alltså för syns skull och det har ingenting med smaken att göra. Lycka till med bakningen.
#0: Bara en utseendegrej. Du kan använda mjölk eller vatten om du inte vill använda ägg, det brukar bli en halva över.
- Redigerat 2022-09-02 15:14 av Sindri
Gissar att brödet är ute ur ugnen redan, men det går att pensla efteråt också. Fast det behövs inte, som Chinesecrestedlover och Sindri redan sagt. Bullarna blir lite blankare bara, men smaken påverkas inte. Sedan kan det behövas om man vill strö på frön eller liknande, för annars är det svårt att få dem att fästa. Jag brukar dock bara pensla med vatten på matbröd. Det brukar funka det också.
Bakar man vetebullar så kan man pensla dem med sockerlag, och det ska då göras direkt efter man tar ut bullarna ur ugnen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Den enda skillnaden är ju glansen på dem, men smaken är densamma. Tror inte man reagerar så mycket om man inte ser dem bredvid varandra. Jag märkte det i alla fall inte när jag tittade på bilderna i "Vad bakar du idag". Det var först när jag läste vad du skrev i #4 som jag såg det. 😊
Det är svårt att få sådana kakor helt täta. Särskilt när man har mycket bär i dem. Av någon anledning är det alltid någon del av kanten som blir "tunnare" än resten, och då är det lätt hänt att det läcker över. Tycker ändå du har lyckats bra med dem. Misstänker att om jag hade gjort sådana så hade det blivit betydligt fler läckor. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Alltså jag måste vara den mest förvirrade människan.
Jag använde halva jästpaketet 25 g då jag gjorde blåbärskako i fredags. Och nu skulle jag baka av andra halvan jäst.
Så jag snodde ihop en deg och ställde bunken att jäsa.
Men efter ca en kvart kom jag tänka på - har jag haft i något Socker i degen? Jag var tvungen att smaka på degen, och nej, den var helt osötad. Så skyndade mig att blanda i Socker och nu är degen på jäsning igen.
Får se hur resultatet blir. Socker ska man ju ha i före mjöl, efter att man blandat smält smör och mjölk med jästen.
😁
#7 Aha ja det är sant. Jag brukar nästan alltid minska sockermängden också. När det står en halv dl i receptet brukar jag ta en fjärdedel oftast.