Chokladbollar đđ
Blev sÄ sugen pÄ nÄgot gott, dÄ blev det dessa enkla Chokladbollar.
StÀller dem i frysen en stund , sen i kylen .
SÄ lÀngesen jag gjorde dessa .
En sĂ„n tar jag till kaffe âïž t sen fĂ„r grannens barn nĂ„gra . Resten Ă„ker i frysen .
( HuvudvĂ€rken lĂ€ttade ) sĂ„ skönt . Men det blir en lugn dag, har soppa frĂ„n igĂ„r . đđđč
https://www.koket.se/utemat/par-nilsson-och-christel-schroder/chokladbollar
BÀsta receptet , knappt sÄ man behöver nÄgot . Jag rullade dem i pÀrlsocker.
HH đ
- Redigerat 2022-08-06 10:56 av Soligajag1
#0: Nu blev jag ju sugen pĂ„ chokladbollar. đ
SĂ„ enkelt att göra, och Ă€ndĂ„ gör jag det sĂ„ sĂ€llan. Fast jag föredrar kokosflingor pĂ„ mina. đ
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1:
Tackar !!!
Jag tycker oxÄ om kokos mest men nu va min kokos slut . DÄ blev det pÀrlsocker .
Ja , det Àr inte sÄ ofta jag gör sÄnt , bara till barnkalas och nÀr jag jobbade pÄ Cafet.
SÄdant hÀr upplÀggningsfat hade vi .
Semlor blir jag sugen pÄ ibland men dÄ har jag mindre grÀdde , brukar blanda med blÄbÀr .
HH đ
#2: Ja, man fĂ„r ta det man har hemma. đ
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag tycker om chokladbollar. Och den nya mannen i mitt liv Àr barnsligt förtjusta i dom. Men som Lchf-are ( han har ocksÄ blivit Lchf-are) sÄ blir receptet med fÄ kolhydrater:
100 gr smör
50-100 gr kokosflingor
75-100 gr mandelmjöl
2-3 msk kakao
2 msk starkt kaffe
1/2 dl sockerersÀttning . Jag anvÀnder Sötströ
Blanda allt med elvisp. Rulla i kokosflingor.
#4:
SjÀlvklart bÀttre med mindre Socker och sÄ men nu ska grannens barn ha dessa och hon bestÀllde dem " vanliga choklad bollarna" .
Till mig sjÀlv brukar jag göra lite annat som dessa choklad bollar med dadlar , aprikoser och nötter + annat .
Gjorde till och med sÄdana i Cafet och serverade . Dem va poppis bland vuxna som "bara " ville ha nÄt litet till kaffet .
HH đ
#4: Bra för diabetiker ocksĂ„. đ
Kan inte sÄ mycket om LCHF, men jag gissar att havregryn inte Àr tillÄtet dÀr?
#4:
Med 2 teskedar vaniljsocker i blandningen blir dom Ànnu godare. Det Àr ett speciellt aroma nÀr lukten av vaniljsocker, kakao och kaffet blandar sig.
Jag brukade göra chokadbollar redan som litet barn för att jag gillade dom sÄ mycket. Det fanns ett recept pÄ havregryn förpackningen:
3 dl havregryn
1 dl socker
100 g smör
2 matskedar kakao
2 matskedar bryggt eller kokt kaffe
2 teskedar vaniljsocker
som sen rullas i kokosflingor.
En gĂ„ng tyckte jag att dom smakade lite konstigt och konsistensen var lite "skalig". NĂ€r jag ville göra bollarna nĂ€sta gĂ„ng kröp det mjölbaggar i havregrynsförpackningen och jag insĂ„g varför dom smakade konstigt sist. Sen tog det lĂ„ng tid tills jag gjorde bollarna igen. đ
#0 Men sÄÄ gott, jag som Àlskar choklad!
Blev hur sugen som helst pÄ chokladbollar nu. Synd man inte blir direkt smal av dem. SÄ jag borde avstÄ, eller göra en vÀldigt liten sats. För jag klarar inte av att spara pÄ chokladiga saker, jag bara mÄste Àta upp allt som jag har hemma.
#6: Nej, du har rÀtt. Havregryn Àr inte tillÄtet i mina chokladbollar, men mandelmjölet gör att det inte behövs.
#7: fy fasen!! Jag kan tyvĂ€rr se det framför mig och hade nog typ övervĂ€gt att fĂ„ bli magpumpad eller nĂ„t dĂ„âŠ
Jag sÄg nÄgra mjölbaggar pÄ en hylla förut och stÀdade bort de. 5 minuter senare hittade jag nÄgra till pÄ samma plats. Fann snart kÀllan: De hade anordnat vÀrldens slÀkttrÀff i havregrynspÄsen⊠kan sÀga att den pÄsen Äkte omedelbart i diskhon och drÀnktes i hett vatten. Sen fick jag ta hand om den massgraven pÄ kvÀllen, efter jobbet. SlÀngde det mesta av torra ingredienderna sen för de hade Àven testat ifall makaronerna var ett bra hem.
Sedan köpte jag in glasburkar med tÀta lock och mÄlade text pÄ var och en. För dÄ bestÀmde jag mig för att mjölbaggesÀkra allt. Blev dessutom mycket snyggare pÄ hyllan, lÀttÄtkomligt och lÀttare att se vad som behöver fyllas pÄ. Och jag behöver inte lÀngre göra en arkeologisk kontroll av ingrediensen i fem minuter för att lugna mig med att "okej, det verkar grönt! Hur mÄnga dl skulle jag ha nu igen?"
#9: Mandelmjöl Ă€r ju godare Ă€n havregryn. đ
#11: Ăven om det sĂ€gs att vi ska Ă€ta mer insekter sĂ„ hĂ„ller jag nog med dig dĂ€r. Vill inte Ă€ta insekter i den formen. đ€ą
#10:
Man kan ocksÄ köpa vaniljstÄngar och göra pulver av den eller köpa fÀrdigt pulver. I sÄ fall har man Àkta vanilj och inte bara vanillin. BÀst Àr bourbon vanilj.
#11:
Ja, det var nog ett litet trauma. đ Att pumpa ut magen skulle inte ha hjĂ€lpt, för nĂ€r jag gjorde bollar nĂ€sta gĂ„ng, dĂ„ jag upptĂ€ckte baggarna, hade jag nog bajsat ut dom frĂ„n förra gĂ„ngen för lĂ€nge sen.
#13:
Fast insekter har ett nyttigare protein Ă€n grisar och kor. đ
#16: Ja, men jag skulle inte vilja Ă€ta varken insekter, grisar eller kor hela. đ
#17:
Jag Ă€ter dom varken hela eller i bitar. đ
#14: Det Àr klart att jag vet det, men titta pÄ priserna. Vaniljpulver Àr numera vÀldigt dyrt. SÄ eftersom det bara gÀller en lÀtt smaksÀttning pÄ ex chokladbollar, sÄ anvÀnder jag dessa droppar som inte Àr dyra. DÄ kan man ha rÄd att köpa olika smaker.
Ăr steviadroppar bĂ€ttre smak pĂ„ Ă€n pulver?
Jag köpte ett pulver en gÄng som smakade inte alls gott. Man skulle bara ta lite lite av det men det hjÀlpte inte. DÄ blev det ingen smak alls och nÀr jag ökade mÀngden lite sÄ smakade det för jÀvligt. Fick kasta det
#20:
Steviaglykosider har en besk bi- och eftersmak. Men det finns blandningar stevia med andra sockeralternativ som t.ex. björksocker. Björksocker har ocksÄ en bismak som pÄminner om pepparmint. Men om man blandar flera sockeralternativ blir det mindre bismak av de enskiljda Àmnen sÄ att de inte kommer fram lika mycket.
#20: #21
Jag anvÀnder Sötströ som har den allra godaste smaken. Jag gillar inte den bismak som Steviapulver har. Dessa Steviadroppar som jag anvÀnder som smaksÀttning finns i droppflaska. Har köpt NickŽs steviadrops, med vaniljsmak, och utan bismak.. Det finns andra smaker i samma mÀrke. Jag tror att jag köpte pÄ CityGross.
Va gott det ser ut! Àlskar chokladbollar!
jag föredrar pĂ€rlsocker pĂ„ dem đđ
#24:
Tack sÄ mycket !!
Vilken tur att vi alla har olika smak .
HH đ