Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettmatbröd
Läst 133 ggr
Bjorne
0

knäckebröd

Jag ville prova att baka knäckebröd.
Jag tog ett recept i mängden på nätet.
Det skulle vara 10 dl grovt rågmjöl , 3 dl vetemjöl,
5dl vatten , 2msk olja och 50 gram jäst, salt och kryddor.
Efter jäsning kavla tunnt, nagga och 250 grader i ugn
ca 8 minuter.
Det blev något slags bröd men inte
knäckebröd som jag hade tänkt mig.
Visserligen ganska gott men inte poröst och krispigt utan
snarare segt och kompakt.
Efter några dagar blir det så stenhårt att man får vara försiktig
med tänderna. Har man det i en plastpåse i kylen håller det sig
tillräckligt mjukt att bita i.
Jag provade även med en kombination av jäst och bakpulver för
att se om det skulle bli mera "luftigt". Ingen skillnad dock.
Vet någon hur bagerierna bär sig åt när de bakar vanligt knäckebröd
som finns i alla butiker. Har de särskilda ugnar eller blåser de in luft i degen?
Någon som vet eller har ett bra recept?

Carmarino
0

Har aldrig bakat knäckebröd, så jag vet inte vad som kan tänkas ha gått fel. Hoppas det finns någon som vet hur man bakar knäckebröd så att det blir som på bagerierna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

Jag bakar knäckebröd fast med glutenfritt mjöl, men förr bakade jag med vanligt mjöl. Det låter dock som väldigt hög temp och kort tid. Jag skulle prova att lägga in brödet i ugn igen på ca 150 och torka det. Stod det inget om eftertorkning i receptet?

Tant Grön
0

Jag har bakat knäckebröd och får alltid eftertorka. I recepten har det inte stått något om det. Så är rågmjöl inte det lättaste att baka av.

Bjorne
0

Jag provade att torka i ugnen. Då försvann segheten och det blev mera knaprigt. Men så hårt att man knappt vågar bita i det med tanke på tänderna. Problemet som jag tror är att det är för kompakt och alldeler för lite gasblåsor. Kanske kan man kavla det supertunt för att få det mera lättuggat?